Vad blir elkostnaden för julbelysningen år 2022?

2022-11-08 13:17

Älskar du julmys men är orolig över att julbelysningen kommer att öka på vinterns elräkningar ytterligare? Oroa dig inte, det är inte så dyrt som många kanske tror.

Hur påverkar julbelysningen elräkningen?

- Vi vet att många är oroliga för hur julbelysningen påverkar elräkningarna med elkrisen i åtanke, säger Ann-Catrin Dahlbom, affärs- och partneransvarig för jämförelsetjänsten Elskling.

Men beräkningar gjorda av Elskling visar att kostnaden för just julbelysning är låg. Den stora ökningen av elförbrukning som många upplever under vintern beror på uppvärmningen av hemmet när utetemperaturen sjunker.

- Hushåll som använder julbelysning med LED-lampor och har ett konkurrenskraftigt elavtal, betalar bara cirka 30 kronor för den extra belysningen i december, säger Van Beirs.

Beräkningen är baserad på:

• en julgransljusslinga
  • två utomhusbelysningar
  • fyra adventsljusstakar
  • två upplysta julstjärnor

Kostnaden för elnätsavgiften ingår i vår uträkning om cirka 30 kronor extra per månad. Om du har dubbelt så mycket julbelysning som i exemplet kostar det naturligtvis dubbelt så mycket, det vill säga, cirka 60 kronor. Inte mycket pengar för lite extra julstämning i vinterns mörker.

Denna beräkning är baserad på en månad, så låter du den hänga uppe längre behöver du multiplicera med de antal månader du faktiskt använder julbelysningen.

Äldre julbelysning kostar mer

Naturligtvis kommer kostnaden att vara högre om du har gammal julbelysning med stora glödlampor som drar betydligt mer än dagens LED-belysning som är mycket mer energisnål.

Låt oss säga att du har hängt belysning längs ditt staketet och längs med taket, 50 lampor vardera med 40 watt, 24 timmar om dygnet och 30 dagar i månaden. Har du belysningen i gång under tre månader – dag och natt, så kommer din elförbrukning se ut som räkneexemplet nedan:

2 kwh x 1,57 kr (pris per kilowattimme + påslag + elnätsavgift) x 24 timmar x 30 dagar x 3 månader = 6 782 kr totalt.

Så det är bara om du har gammal utomhusbelysning som det börjar märkas på elräkningen. Om du byter till LED-belysning och ansluter allt till en timer kan du minska dina elkostnader mycket.

Investera i ny belysning

- Det är inte bara av ekonomiska skäl som vi rekommenderar att du uppgraderar till julbelysning med LED-glödlampor, påpekar Dahlbom.

Äldre belysning kan ha olika kvalitet och kan leda till ökad brandrisk enligt Brandskyddsföreningen. Gamla lampor för belysning kan avge hög värme och resultera i att brännbart material i närheten tar eld. I LED-glödlampor går 80 % av energin till ljus och bara 20 % till värme, vilket bidrar till att minska risken för brand

Betala inte mer än nödvändigt för din el

- Vinnarna när julmyset är över och elräkningen kommer är de som har uppgraderat julbelysningen med LED-lampor och som har säkrat ett konkurrenskraftigt elavtal, avslutar Ann-Catrin Dahlbom.

På elskling.se får du en fullständig översikt över alla typer av elavtal från alla bolag som erbjuder el i Sverige. Prisjämförelsen tar hänsyn till var du bor, hur mycket el du använder, vilken typ av avtal du söker och vilken betalningsform du vill ha. Du betalar ingenting för att använda tjänsten.

Gör en prisjämförelse

Ha din elräkning till hands och kontrollera att du inte är bunden vid ditt nuvarande elavtal