Oro på elmarknaden gör att elpriset har börjat stiga

2010-08-31 10:42Elpriset är på väg uppåt, visar statistik från elbörsen Nordpool. Orsaken är en oro på marknaden inför höstens översyn av flera kärnkraftsreaktorer i kombination med låga nivåer i vattenmagasinen.Priset steg framförallt under den senare delen av augusti, eftersom industrin då började öka sin elförbrukning efter semestrarna. Trots ökningen blev hela månadens medelspotpris på elbörsen Nordpool 40,7 öre/kWh, vilket är något lägre än föregående månad (43,5 öre/kWh).

En av anledningarna till att elpriset nu börjat stiga är att flera kärnkraftsreaktorer i höst ska stängas av för att ses över och eventuellt repareras. Det är en normal åtgärd, men ändå något som skapar en viss osäkerhet på elmarknaden.

- Marknaden minns mycket väl förra vintern, där elpriset blev rekordhögt under de kallaste vinterdagarna på grund av att kärnkraftverken inte gick för fullt, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Förutom kärnkraften är det också bristen på vatten i vattenkraftverkens magasin som påverkar elpriset. Underskottet i vattenmagasinen är störst i Norge, där de enligt Nordpools statistik bara var fyllda till 66 procent i mitten av augusti, vilket är mycket lägre än motsvarande period både år 2008 och 2009. I Sverige är situationen inte lika extrem, vattenmagasinen här är fyllda till 75 procent.

Samtidigt valde allt fler konsumenter avtal med fast elpris under augusti. Det visar statistik över antalet elbyten som görs på elskling.se.

- Det är ett trendbrott, det brukar vara ganska jämnt fördelat mellan fasta och rörliga avtal, men i augusti var det hela 81 procent som valde att binda sitt elpris. Vi ser det som en reaktion mot förra vintern då många hushåll med ett rörligt elavtal fick betala rekordhöga elräkningar, säger Faraz Azima.

För mer information, kontakta:
Faraz Azima, vd för elskling.se, 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se
Om elskling.se - Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal
elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se

Elskling AB, Sandelsgatan 16, 115 34 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se