Jeanette sänkte sin elkostnad med 2 100 kr per månad

2022-04-12 13:25

Skenande elpriser fick Jeanette att se över sitt elavtal och jämföra elpriser på Elskling.se – det gjorde att hon lyckades sänka sin elkostnad. “Med mitt tidigare avtal skulle jag ha betalt 3 640 kr i januari. Genom att jämföra elavtal på Elskling sänkte jag kostnaden till 1 540 kr istället”, säger Jeanette Nilsson, 51 år.

I sitt gamla elavtal hade Jeanette Nilsson ett rörligt pris på 104 öre/kWh, vilket skulle innebära en kostnad på 3 640 kronor per månad. Med Elskling sänkte hon sitt elpris till 44 öre/kWh, vilket innebär en månadskostnad på 1 540 kronor per år – en besparing på totalt 2 100 kronor per månad.

Tidigare hade jag rörligt elavtal och har nu bytt till ett avtal med fast elpris. Bara genom att jämföra olika elbolag så kunde jag se en stor skillnad på priserna. Det är otroligt vad mycket pengar man kan spara beroende på vilket elbolag man har, säger Jeanette
Jeanette, som arbetar inom kundservice, bor tillsammans med sina två barn i ett radhus i Stockholm och har en förbrukning av el på ca 3 500 kWh per månad under vintermånaderna.
Det här är pengar som jag istället kan lägga på sparande och något roligt till familjen, säger Jeanette.

Varför kan elpriserna variera så mellan elbolagen?

Elpriserna skiljer sig dagligen på grund av väder, bränslepriser och efterfrågan, även elområden spelar in. Trots att det i slutändan är samma el du får i eluttaget, så kan priserna variera mellan bolagen.

Alla elbolag handlar upp sin el på elbörsen – hur deras strategi är och hur de lyckas handla upp påverkar priset de kan erbjuda i sina fastprisavtal. För rörliga avtal tillkommer olika påslag, bland annat elcertifikat och eventuellt volympåslag. Detta skiljer också mellan bolagen, förklarar Ann-Catrin Dahlbom, Partner Manager på Elskling.

Därför ska du jämföra elavtal och priser med Elskling

Att jämföra elavtal och priser kan vara både tidskrävande och komplicerat, men behöver inte vara det.

Att jämföra elavtal med Elskling var väldigt enkelt.Det tog bara några minuter att fylla i formuläret och jag kunde snabbt se vilket elbolag som kunde erbjuda mig bäst elpris, säger Jeanette.
Kort om Elskling:
  • jämför elavtal från samtliga elbolag i Sverige
  • fristående jämförelsetjänst
  • helt kostnadsfritt.

Gör en prisjämförelse

Ha din elräkning till hands och kontrollera att du inte är bunden vid ditt nuvarande elavtal