Fotbolls-VM är fem miljoner kronor för dyrt

2010-06-24 08:20Det kostar cirka 60 miljoner kronor i elkostnader för svenskarna att titta på fotbolls-VM. Det visar beräkningar som elbytesexperten elskling.se gjort. Men dåliga elavtal gör att svenska folket betalar minst fem miljoner kronor i onödan för VM-festen.Nu är fotbolls-VM i full gång. Enligt en färsk undersökning från MMS, Mediemätning i Skandinavien, bänkar sig i snitt 1,25 miljoner svenskar framför TV-apparaterna varje match. Enligt elskling.se:s beräkningar kräver fotbolls-VM 110 kWh el per hushåll under hela mästerskapet. I siffran ingår den ström TV:n förbrukar, det som går åt för att kylskåpet ska hålla drycken kall och den el mikrovågsugnen förbrukar för att poppa två påsar popcorn per match.

- Runt fem miljoner kronor betalas helt i onödan av de 300 000 fotbollsfans som aldrig gjort något aktivt val, utan sitter fast i dyra tillsvidareavtal. De pengarna räcker till att var och en av dem i stället till exempel skulle kunna njuta 38 gånger av bronsmatchen från fotbolls-VM 1994, säger Faraz Azima, vd för elskling.se.

Var fjärde konsument i Sverige, 1,2 miljoner personer, har aldrig gjort ett aktivt val av elavtal. I stället har de tillsvidareavtal som i genomsnitt är 30 procent dyrare än vad de skulle behöva betala.

- På ett helt år kan en villaägare med tillsvidarepris spara i genomsnitt cirka 5 000 kronor på att byta elavtal. Vi rekommenderar alltid att konsumenten ska utgå från sina egna preferenser och privatekonomi vid valet mellan fast och rörligt elpris. Det viktiga är att alla förstår innebörden av den avtalsform som de väljer att byta till, säger Faraz Azima.

Faraz Azima, vd för elskling.se: 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se

Så här har vi räknat
- Kostnaden är baserad på att 75% av elkunderna har aktivt slutit avtal (100 öre/kWh) medan 25% av elkunder har tillsvidarepriser (135 öre kWh)
- Vi har antagit att 2,5 personer tittar på samma TV
- Fotbolls-VM kräver 110 kWh per hushåll. Då ingår ström till TV:n, el till kylskåpet för att hålla drycken kall och den el mikrovågsugnen förbrukar för att poppa två påsar popcorn per match.
Om Elskling AB - Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

Elskling AB grundades och drivs sedan starten 2007 av fem Civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se erbjuder ett för konsumenten, kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har elskling hjälpt över 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på www.elskling.se.

Elskling AB, Sandelsgatan 16, 115 34 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se