elskling.se presenterar schysst elhandel

2018-10-15 12:00Schysst elhandel är en certifiering för elhandelsföretag. Certifieringen innebär att elhandelsföretaget avger ett antal löften som ska göra det enklare för elkunden att känna sig trygg i sitt val av avtal och elhandelsföretag. Genom ökad tydlighet och lyhördhet från elbranschen är målet fler nöjda elkunder och ett stärkt förtroende för branschen som helhet. Certifieringen en kvalitetsstämpel som elhandlaren kan använda ut mot elkunderna för att visa att man uppfyller de kundlöften som Schysst elhandel kräver. Du kan läsa mer om kraven för att bli certifierad här .

- Det är positivt att branschen arbetar för nöjdare elkunder. Redan idag har ett antal företag lyckats att certifiera sig. Vi vill premiera de som ligger i framkant och väljer därför att synliggöra detta i våra jämförelselistor på elskling.se, säger Faraz Azima, vd för elskling.se

Själva certifieringen utförs av ett oberoende certifieringsföretag, DNV GL. De hanterar även uppföljning av certifieringen och granskning av eventuella klagomål på de redan certifierade företagen. Processen för att certifiera sig inleds med att ett certifieringsavtal ingås mellan elhandelshandelsföretaget och DNV GL. Att certifiera sig tar uppskattningsvis sex månader beroende av hur väl förberedd man är på företaget.