Allt fler svenskar är medvetna om möjligheten att välja elavtal och tre av fyra känner till varumärket elskling.se

2010-04-26 08:50Varumärkesundersökningar som nyligen genomförts på uppdrag av MTG och SBS visar att tre av fyra svenskar känner till varumärket elskling.se. Detta endast två och ett halvt år efter lanseringen av internettjänsten som erbjuder hushåll möjlighet att på bara några minuter, enkelt och kostnadsfritt, jämföra och byta elavtal.Sedan starten av Sveriges första internettjänst för jämförelse och byte av elavtal i juli 2007 har elskling skapat mångmiljonbesparingar för svenska hushåll. Trots att elmarknaden varit avreglerad ända sedan 1996 har hushållens medvetenhet och vilja att jämföra och byta elavtal varit låg. Vid starten av elskling.se, mer än tio år efter avregleringen, hade cirka 40 procent av de svenska hushållen aldrig aktivt valt elavtal. Idag har denna andel sjunkit till cirka 25 procent.

- Vår kommunikationsstrategi har till stor del byggt på ambitionen att skapa medvetenhet hos de svenska hushållen. Detta är en stor utmaning för ett bolag som startades av ett gäng tidigare KTH-studenter så sent som 2007, säger Omid Ashrafi, en av grundarna av elskling.se.

Det unika erbjudandet och den udda profilen blev snabbt populärt hos Sveriges elabonnenter. Det visar två av varandra oberoende undersökningar som genomfördes efter den senaste kampanjperioden i radio och TV.

- Det udda namnet och den tydliga kundnyttan har gått hem hos medvetna elabonnenter och varumärket elskling.se förknippas idag tydligt med möjligheten att enkelt jämföra och byta elavtal, avslutar Omid Ashrafi.

Under 2010 har elskling.se ambitiösa planer på fortsatt marknadskommunikation. De höga elpriserna under vintern har gjort många konsumenter mer uppmärksamma på möjligheten att aktivt välja elavtal. Elskling.se vill bidra till en aktiv elmarknad och ytterligare stärka sin ställning som hushållens självklara val vid jämförelse och byte av elavtal.

För mer information om elskling.se
Petter Marwig, vd elskling AB 070-771 12 51
Omid Ashrafi, marknads- och strategichef elskling AB 070-771 12 53
Om Elskling AB - Sveriges ledande sajt för jämförelse och byte av elavtal
Elskling AB grundades och drivs sedan starten 2007 av fem Civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se erbjuder ett för konsumenten, kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har elskling hjälpt nära 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på www.elskling.se.

Elskling AB, Sandelsgatan 16, 115 34 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se