Var femte elkund har ett tillsvidarepris

2013-01-14 08:01Enligt statistik från SCB bytte 47 077 hushåll elbolag under november 2012. Det är nio procent färre än motsvarande månad i fjol (51 897). Det finns över 100 elhandelsbolag i Sverige och de flesta hushåll kan spara en hel del pengar genom att jämföra sitt befintliga elpris med marknadsutbudet och byta till det elbolag som har ett bättre erbjudande. Detta gäller även kunder som tidigare har gjort ett val. Störst sparpotential har lägenhetskunder med tillsvidareavtal där besparingen är drygt 35 procent.Under de senaste månaderna har elhandelsbolagen varit mycket aktiva med sin marknadsföring och i tv har reklam för olika elbolag sänts flitigt. elskling.se rekommenderar konsumenterna att alltid göra en jämförelse innan de väljer ett elbolag.

- Konsumenter gör som regel en prisjämförelse på nätet när de ska köpa någon pryl. Det borde vara lika självklart att även jämföra elpriset innan man ingår ett elavtal med något elbolag, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Nyligen skrev ett välkänt stockholmsbaserat elhandelsbolag i sitt nyhetsbrev att det inte är någon större prisskillnad mellan de toppande elbolagen som presenteras på elskling.se. Att använda det som ett argument för att konsumenter inte ska jämföra sitt elavtal håller inte. Det finns över 100 elhandelbolag och långt ifrån alla hushåll har ett avtal med något av de toppande bolagen i listan.

En sökning idag efter ett 12 månaders fastprisavtal på elskling.se för ett villahushåll i Stockholm med en årsförbrukning på 20 000 kilowattimmar resulterar i en träfflista med 73 elavtal. Snittpriset för topp tre i listan är 88,2 öre/kWh (totalt, inklusive energiskatt och moms). Elprisgapet ner till plats 70 till 73 med ett snittpris på 98,4 öre/kWh är 10,2 öre/kWh. Det motsvarar 2036 kronor per år för villahushållet.

Att villakunder har mycket att spara på sitt elavtal är väl känt. Det som många inte tror är att även lägenhetskunder med en liten insats kan sänka sin elkostnad. Enligt SCB var medelpriset för ett ettårsavtal för lägenhetskunder i snitt 107,0 öre/kWh i november. Motsvarande snittpris för de kunder som bytte elavtal genom elskling.se var 87,6 öre/kWh. Det motsvarar i snitt 18 procent lägre elpris.

Lägenhetskunder med tillsvidareavtal betalade i medel 138 öre/kWh i november. Det är 50 öre/kWh mer än för de hushåll som exempelvis valde ett ettårsavtal på elskling.se.

- Det är väldigt trist att var femte hushåll fortfarande har ett tillsvidareavtal och betalar onödigt mycket för sin el. Vi är här för att aktivera soffliggarna och hjälpa de med ett aktivt val så fort som möjligt, säger Faraz Azima.
Om elskling.se - Sveriges ledande tjänst för jämförelse och byte av elavtal elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 250 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se