Vad är elkostnaden för julbelysning?

2019-12-17 14:21

Älskar du julmys men är orolig över att julbelysningen drar för mycket ström och kommer att fördyra vinterns elräkningar ytterligare? Oroa dig inte, det är inte så dyrt som många kanske tror.

Hur påverkar julbelysningen elräkningen?

- Vi vet att många är oroliga för hur julbelysningen påverkar elräkningarna som kommer under det nya året, säger Tomas Jonson, VD för jämförelsetjänsten Elskling.

Men beräkningar gjorda av Elskling visar att kostnaden för just julbelysning är låg. Den stora ökningen av elförbrukning som många upplever under vintern beror på uppvärmningen av hemmet när utetemperaturen sjunker.

- Hushåll som använder julbelysning med LED-lampor och har ett konkurrenskraftigt elavtal, betalar bara cirka 30 kr för den extra belysningen i december, säger Jonson.

Beräkningen är baserad på:

• Julgransljusslinga
  • Två utomhusbelysningar
  • Fyra adventsljusstakar
  • Två upplysta julstjärnor

Kostnaden för elnätsavgiften ingår också i vår uträkning om 30 kr extra/månad. Om du har dubbelt så mycket julbelysning som i exemplet kostar det naturligtvis dubbelt så mycket, dvs cirka 60 kronor. Och om du låter utomhusbelysningen hänga i tre månader blir elräkningen 90 kr. Inte mycket pengar för lite extra julstämning i vinterns mörker.

Äldre julbelysning kostar mer

Naturligtvis kommer kostnaden att vara högre om du har gammal julbelysning med stora glödlampor som drar betydligt mer än dagens LED-belysning som är mycket mer energisnål.

Låt oss säga att du hängt belysning längs ditt staketet och längs med taket, 50 lampor vardera med 40 watt, 24 timmar om dygnet och 30 dagar i månaden. Har du belysningen i gång tre månader - dag och natt, så kommer din elförbrukning se ut som räkneexemplet nedan:

2kwh x 1,52 kr (pris per kilowatt timme + påslag + elnätsavgift) x 24 timmar x 30 dagar x 3 månader = 6 566 kr totalt

Så det är bara om du har gammal utomhusbelysning som det börjar märkas på elräkningen. Om du byter till LED-belysning och ansluter allt till en timer kan du att minska dina elkostnader mycket.

Investera i ny belysning

- Det är inte bara av ekonomiska skäl som vi rekommenderar att du uppdaterar till julbelysning med LED-glödlampor.

Äldre belysning kan ha olika kvalitet och kan leda till ökad brandrisk enligt brandskyddsföreningen. Gamla lampor för belysning kan avge hög värme och resultera i att brännbart material i närheten tar eld. I LED-glödlampor går 80 procent av energin till ljus och bara 20 procent till värme, vilket bidrar till att minska risken för värmeproduktion samt brand.

Betala inte mer än nödvändigt för din el!

- Vinnarna när julmyset är över och elräkningen kommer är de som har uppdaterat julbelysningen med LED-lampor och som har säkrat ett konkurrenskraftigt elavtal, säger Tomas Jonson.

På elskling.se får du en fullständig översikt över alla typer av elavtal från alla bolag som erbjuder el i Sverige. Prisjämförelsen tar hänsyn till var du bor, hur mycket el du använder, vilken typ av avtal du söker och vilken betalningsform du vill ha. Du betalar ingenting för att använda tjänsten.

Gör en prisjämförelse

Ha din elräkning till hands och kontrollera att du inte är bunden vid ditt nuvarande elavtal