Två av tre elbytare är män

2016-02-17 10:15Under 2015 bytte cirka 500 000 hushåll elavtal i Sverige. En konsumentundersökning genomförd av elskling visar att 69 procent av de som bytte elavtal på elskling.se var män. Bland männen var rörligt elavtal populärast medan kvinnornas favorit var fastprisavtal. Gemensamt för båda grupper var ett lågt intresse för mixprisavtal.Historiskt sett är det mannen som stått på nätavtalet. Det vore intressant att veta hur könsfördelningen ser ut över samtliga nätavtal i Sverige idag, något som endast nätägarna kan se. Teoretiskt sett kommer en kvinna som byter elavtal för ett hushåll där mannen står på nätavtalet att öronmärkas som en manlig elbytare. Det samma gäller omvänt.

- Analysen pekar på att hushållets elavtal är något som blir mannens ansvarsområde. Samtidigt vet vi att det finns många singelhushåll i Sverige vilket pekar på lägre engagemang från kvinnor generellt. Något som vi gärna vill ändra. Vår uppfattning är att internetanvändandet är något som är könsneutralt. Därför borde det rimligtvis se likadant ut på elskling.se tycker vi, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Undersökningen har också omfattat skillnader i preferenser mellan män och kvinnor. Favoritavtalet bland de manliga elbytarna var rörligt elpris som tecknades av 54 procent. Motsvarande andel bland kvinnorna var 48 procent. Kvinnornas favoritavtalsform med en procents marginal blev fast elpris som tecknades av 49 procent. Motsvarande andel var 45 procent hos männen.

Elbytesstatistiken från SCB visar 481 638 elbyten under 2015. En sidledes utveckling från 2014 då 477 773 elbyten gjordes. Kundundersökningen genomfördes under december 2015 till januari 2016. Totalt medverkade 2 043 unika elkonsumenter vars svar ligger till grund för resultatet. För att identifiera om elbytaren är en man eller kvinna används personnumret för den som står på det nätavtal som anges vid bytet.

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 500 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se