Stormen Knud gav tillfällig elprisrea

2018-10-01 13:42Elpriset ligger fortsatt högt efter vilda prissvängningar i september. En ökad mängd nederbörd lindrade underskottet i vattenkraften och i månadsslutet blåste stormen Knud fart på vindkraftsproduktionen. Trots stigande råvarupriser sjönk fastpriskontrakten med 10 procent under september månad, detta till följd av att en stor aktör stängdes ute från elbörsen.Medelspotpriset för september blev 52 öre/kWh. Det är 53 procent högre än motsvarande period i fjol och det högsta för september månad på 10 år.

Den 21 september drog stormen Knud in över södra Sverige vilket resulterade i kraftigt ökad vindproduktion. Den sammanlagda vindkraftsproduktionen för Norden blev rekordhöga (1 338 GWh) för vecka 38. Det är 66 GWh mer än det tidigare rekordet från slutet av 2017. Vindkraften pressade kortvarigt ner spotpriserna och den lägsta dygnsnoteringen fick vi den 22 september då dagspriset blev 22 öre/kWh.

Det nederbördsrika vädret gav en viss påfyllning till vattenmagasinen och lindrade underskottet som vi haft i vattenkraften sedan torkan i somras. Men underskottet är fortsatt kraftigt och även om risken för vattenbrist i vinter har minskat en aning, så är faran långt ifrån över.

- Vind och regn räddade oss från prishöjningar den här månaden, men hur vädret blir framöver återstår att se. Risken för extrempriser i vinter må ha minskat, men kyla och torka kan snabbt ändra prisbilden, säger Faraz Azima, vd på elskling.se

Under månaden sjönk fastpriskontrakten med 10 procent. Det beror delvis på regnigare väder, men främst på den extraordinära miljardsmäll som skakade elmarknaden i månadens mitt. Den norska elhandlaren Einar Aas stängdes ute från elbörsen, mot bakgrund av en konkurs, vilket tvingade Nasdaq att rea ut hans portfölj av elkontrakt.

- Att teckna fastprisavtal har blivit något billigare idag jämfört med förra månaden. För den som oroar sig för pristoppar i vinter kan det vara läge att binda, fortsätter Faraz.