Stora elprisskillnader mellan Skåne och övriga landet

2018-11-01 09:01Elprisrallyt tog en paus i oktober. För elområde Luleå, Sundsvall och Stockholm sjönk elpriset med 12 procent (45,7 öre/kWh). Men för konsumenter i elområde Malmö uteblev rean på el och istället noterades ett högt elpris på 53,2 öre/kWh vilket är 16 procent högre än priset i de övriga elområdena.- Det kan kännas orättvist att boende i Skåne får erfara ytterligare elprishöjningar från nivån i september medan övriga delar av landet får en rejäl sänkning med cirka 6 öre/kWh. Skillnaden vi ser mellan elområdena är ovanligt stor och indikerar att nätet varit överbelastat under oktober. Förhoppningsvis ska investeringar i nätet minimera framtida flaskhalsar, säger Faraz Azima, vd på Elskling.

Statistik från energiföretagen visar på ett fortsatt underskott i vattenmagasinen. Den aktuella fyllnadsgraden är 71,2 procent vilket är drygt 10 procent lägre än normalvärdet för säsongen (80,9 procent). Tacksamt nog har oktobervädret fört med sig mer nederbörd än tidigare månader och kärnkraften har producerat som den ska.

Även elterminerna har tagit en paus och utvecklingen har varit ganska sidledes under oktober, vilket betyder att fastpriskontrakten varken har blivit billigare eller dyrare under månaden.

Elprisskillnaden mellan de olika elområdena motsvarar på årsbasis cirka 1 900 kronor för ett villahushåll. Även om det är osannolikt att så stora elprisskillnader är ihållande så illustrerar detta hur snabbt det kan svänga på elmarknaden. Av den anledningen bör hushållen alltid utgå ifrån sin privatekonomi vid valet av avtalsform och fundera på man klarar kraftiga pristoppar.

Bland de som tecknade elavtal via elskling.se under oktober månad valde 70 procent ett fastprisavtal och 30 procent rörligt elavtal. Populärast bland de som tecknade fastprisavtal var en bindningstid kortare än ett år.