Vi är en del av Zmarta där du kan jämföra Lån, El och Försäkringar

Gå till Zmarta

Spotpriset ned med så mycket som 23% - efter tidigare ökande priser

2020-09-22 14:58

Energimarknadsinspektionens publicerade tidigare sin veckorapport för vecka 37 2020. Rapporten visar att i elområde SE1 och SE2 sjönk spotpriserna 22%, för elområde SE3 23% och för elområde SE4 sjönk spotpriset med 19%.

Sänkning efter några veckor av ökande priser

Spotpriserna i samtliga elområden i Sverige har sjunkit igen efter några veckor av ökande priser. Att spotpriset börjat röra sig beror på förändrade förutsättningar på elmarknaden. Under augusti såg vi en prisökning på den nordiska elbörsen Nordpool, det beror bland annat på att augusti är den månad då vi har lägst produktion från kärnkraften till följd av kärnkraftsrevisioner.*

Anledningen till att man kan se så stora skillnader i pris mellan de fyra olika elområdena i Sverige har att göra med stamnätets brister i överföringskapacitet, alltså svårigheter att frakta ner elen från norra till södra Sverige.

Att spotprisets återigen börjat röra sig efter en längre period av väldigt låga priser kommer innebära att fler vill se över sitt elpris. Försäkra dig om att du inte betalar för mycket för din el i onödan.

Elpriser (rörligt avtal) just nu enligt vår jämförelse (Villa med 20 000 kWh förbrukning per år):

• Elområde 1: Mellan 7,31 och 66,00 öre/kWh
  • Elområde 2: Mellan 7.17 och 66,00 öre/kW
  • Elområde 3: Mellan 29,82 och 67,66 öre/kWh
  • Elområde 4: Mellan 37,65 och 76,36 öre/kWh

*Kärkraftrevision äger rum 1 gång per år, vid revisionen byter alla kärnkraftverk ut en del av sitt bränsle och genomför service vid anläggningen.

Detta ingår också i en revision:

• Byta ut packningsmaterial, filter, olja och andra smörjmedel till anläggningens utrustning.
  • Ersätta komponenter som börjar bli gamla och som det kan vara svårt att hitta reservdelar för.
  • Genomföra ombyggnader och moderniseringar på utrustning.
  • Kontrollera att anläggningens säkerhetssystem fungerar som de ska.
  • Källa

Gör en prisjämförelse

Ha din elräkning till hands och kontrollera att du inte är bunden vid ditt nuvarande elavtal