Rysskylan chockhöjde elpriset

2018-03-01 08:53Februari har historiskt sett inneburit höga elpriser och det gäller även i år. Men sällan drabbas vi av det väderfenomen som i slutet av månaden fick elpriserna att skena iväg. Plötslig uppvärmning över Nordpolen innebar att kraftig kyla bredde ut sig över Sverige och stora delar av Europa. En vinterkyla som har satt stark press på samtliga av Europas energimarknader.Medelspotpriset för februari blev 39,7 öre/kWh. Det är 32 procent högre än medelpriset för 2017 (30,1 öre). Senast vi hade ett så högt elpris var i november 2016.

Den huvudsakliga anledningen till att spotpriserna steg var vädret. Kort sagt steg temperaturen högt över Nordpolen, vilket innebar att iskalla vindar skickades till bland annat Sverige.

- Detta är ett ganska ovanligt väderfenomen och enligt SMHI det starkaste på 30 år. Förra gången det slog till mot Europa var 2009. Eftersom att hela världsdelen drabbas av kylan kan vi inte importera billig el och då skjuts elpriserna i höjden, sä-ger Faraz Azima, vd för jämförelsesajten Elskling.se

Rörligt elavtal är den vanligaste avtalsformen bland de svenska hushållen (46,2 procent*). Elprishöjningen drabbar främst hushåll med rörligt elpris. Har man rörligt elavtal bör man därför förbereda sig på en chock när elräkningen kommer.

- Kylan är redan här och det kan kännas lönlöst att försöka pa-rera elavtalet. Men väderfenomenet kan ses som en påmin-nelse till alla som inte hållit sig uppdaterade kring läget att göra det i fortsättningen. Många är medvetna men prioriterar inte att se över elavtalet. Gör man det är man bättre rustad inför fram-tida prisuppgångar, säger Faraz Azima, vd för jämförelsesajten Elskling

Hushållen med fast elpris påverkas snarare av ökad förbruk-ning. När det blir kallt förbrukar vi mer el för uppvärmning. Svängningarna på elbörsen påverkar inte hushållen med fast elpris.

Hur ska man tänka?
Det fasta elpriset sätts efter förväntningar om framtida elpriser och inte efter de nuvarande elpriserna. Så även om priserna kommer att vara lägre i vår när vårfloden får liv så behöver det inte vara billigare att binda då. Den som binder sitt elpris idag kan få samma genomsnittliga pris under det kommande året som den som låg rörligt i fjol. Det sägs att det oftast är billigare med ett rörligt elpris eftersom att du själv står för risken, men långt ifrån alltid.

Ekonomin som styr
Styrande är din ekonomi. Har man marginaler i sin privateko-nomi och klarar pristopparna finns det ingen anledning att binda elpriset nu. Har man däremot mindre marginaler och känner sig osäker på om man klarar pristopparna finns det ingen anledning att vänta med att binda.

*Procentuell fördelning av avtal på olika avtalstyper (riket). Siffror från januari 2018. (SCB)