Rörligt elpris 80 procent dyrare denna sommar

2016-06-01 09:26Medelspotpriset för maj blev 22 öre/kWh för samtliga elområden. Det är 10 procent högre än föregående månad (20). Soligt väder har bidragit till ett underskott i den hydrologiska balansen. Svagt stigande råvarupriser, pågående kärnkraftsrevisioner samt det hydrologiska underskottet har fått terminspriserna att stiga på elbörsen. I sommar väntas elpriset bli cirka 23 öre/kWh vilket är 80 procent högre än elprisnivån föregående sommar.Högre temperatur har satt igång snösmältningen och ökat tillrinningarna. Vattenkraftsproducenterna har så här långt haft god kontroll över tillrinningarna och lyckats hålla elpriset på en stabil nivå trots vårfloden. Senaste magasinstalen från Svensk Energi visar en fyllnadsgrad på 37,6 procent, något högre än det historiska medelvärdet på 34,1 procent.

Även om magasinen innehåller mer vatten än normalt just nu, har vi ett underskott i den hydrologiska balansen. Det betyder att mängden snö och markvatten är lägre än normalt. Högtrycksbetonat väder förvärrar underskottssituationen. Vid torrår ökar importbehovet från angränsande länder som exempelvis Tyskland. Något som har en prishöjande effekt för Sverige eftersom den tyska elen ofta är något dyrare.

- Elpriserna har sakta stigit under maj månad. Givet att vi får en supersommar kommer det att resultera i stor brist inom vattenkraften den kommande vintern, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

En aktuell sammanställning av terminspriserna på elbörsen* pekar på ett svagt stigande elpris denna sommar. Det förväntade medelspotpriset för juni, juli och augusti är 23 öre/kWh. Det är 80 procent högre än elprisnivån för motsvarande period i fjol.

- Hushåll med rörligt elpris får räkna med en högre elkostnad denna sommar. Det verkar inte bli någon repris av förra sommaren med elpriser under 10 öre/kWh, säger Faraz Azima.

Kärnkraftrevisionerna är i full gång med Ringhals 1, 2 och 4, Oskarshamn 3 samt Forsmark 2 ur drift. Första halvan av juni är årets mest intensiva revisionsperiod då hela fem av nio reaktorer är ur drift.

På elskling.se noteras en viss ökning av intresset för fast elpris. I maj tecknade 54 procent fast elpris. Motsvarande andel var 47 procent under januari till april.

* Kursnoteringar från 26 maj kl.10.00

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 500 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se