elskling.se har som målsättning att kontinuerligt följa och rapportera utvecklingen på den nordiska elmarknaden. Med hjälp av egenutvecklade statistikverktyg kan vi även insamla och dela med oss av unik information kring kundbeteendet på slutkundsmarknaden.

Vår ambition är att alltid vara öppna, tillgängliga och serviceinriktade gentemot massmedier och övriga som intresserar sig för elskling.se och våra tjänster. Tveka inte att kontakta oss ifall vi kan bistå med någon hjälp.

Nyhetsbrev Registrera din e-postadress för att få elsklings nyhetsbrev:

Oktober blev en bra månad för svenska elkonsumenter

2017-10-31 08:50
Oktober blev på många sätt en bra månad för svenska elkonsumenter. Vi har haft milt väder och den bitande vinterkylan har till stor del hållit sig borta. En ökad kärnkraftsproduktion och stärkta resurser från vattenkraften har gjort att medelspotpriset sjunkit för första gången sedan i juni. Dessutom har EI (Energimarknadsinspektionen) kommit med ett flertal förslag på hur elnätsföretagens chockartade prishöjningar kan stoppas. Godkänns förslagen kan framtida höjningar på tusentals kronor undanröjas för den enskilde elkonsumenten. Medelspotpriset i oktober blev 29,0 öre/kWh för hela riket. Det är cirka 18 procent lägre än oktober i fjol då elpriset var 35,2 öre/kWh. För första gången sedan i juni ser vi ett medelspotpris som är lägre än det var för motsvarande period i fjol. Elterminerna är däremot mer eller mindre oförändrade om man tittar en månad bakåt.

Två anledningar till att medelspotpriset sjunkit i oktober är dels en ökad kärnkraftsproduktion till 80 procent av installerad effekt, dels att vattenmagasinens fyllnadsgrad numera ligger på en normalnivå för perioden. När resurserna från kärn- och vattenkraften stärks exponeras vi i mindre grad för de högre priserna på kol och utsläppsrätter för koldioxid. Då är elproduktionen i Sverige tillräckligt stark och risken för import av el producerat av kolkraften i Tyskland minskas.

- Vi har haft ett milt väder i oktober och det är positivt att resurserna från kärn- och vattenkraften har stärkts. Då sjunker spotpriserna och kunder med rörligt avtal får en prissänkning som är efterlängtad. Men det är inte förrän vi får ett mer vinterlikt väder som prisläget utmanas på riktigt, säger Faraz Azima, vd på jämförelsesajten elskling.se.

Glädjande för elkonsumenten är också att Energimarknadsinspektionen, på uppdrag av regeringen, har presenterat ett flertal förslag på hur elnätsföretagens prishöjningar kan bromsas. De orimliga prishöjningarna har motiverats med planerade investeringar i elnäten, men EI:s granskning visar att de har varit alldeles för höga i relation till de investeringar som gjorts. Godkänns förslagen så regleras elnätsföretagens avkastning och de chockartade prishöjningarna bromsas. Det kan innebära att framtida höjningar på tusentals kronor undanröjs för den enskilde elkonsumenten.

- Vi har kämpat på i mer än tio år med att öka konsumentens makt när det kommer till valet av elhandlare och tycker att vi lyckats väl. Elnätskostnaderna har vi dessvärre inte möjlighet att påverka då det är ett naturligt monopol. Elskling.se välkomnar initiativet från regeringen och hoppas att våra politiker äntligen ska stoppa de konstant stigande elnätskostnaderna, säger Faraz Azima.
Elskling AB, Gamla Brogatan 19, 111 20 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se