Låt solenergin torka tvätten

2014-08-18 08:35Det finns många energispartips att läsa på webben. Majoriteten av dessa går ut på att sänka elförbrukningen och därigenom spara pengar och skona miljön. Elskling vill uppmärksamma om solen och den friska luftens positiva effekt på kläder som lufttorkas utomhus.Ett passande tips med tanke på årets otroliga sommarväder är att lufttorka tvätten utomhus på tvättlina eller torkställning. Utöver energibesparingsargumentet och den oslagbara känslan och doften av lufttorkad tvätt finns det två paktiska skäl till att nyttja solens energi. Den ena är att vit tvätt effektivast bleks genom placering i direkt solljus. Det andra och kanske starkaste argumentet är solstrålarnas antibakteriella effekt. Bakterier som överlevt tvättmaskinens ekonomiprogram med kallt vatten dödas av solens UV strålar. Dessa bakterier kan få kläderna att lukta illa och i vissa fall vara skadliga för hälsan.

Ytterligare fördelar med att luftorka tvätten istället för att använda en torktumlare är att risken för att krympa kläderna är väldigt liten. Dessutom blir kläderna nästintill som nystrukna till skillnad mot torktumlad tvätt.

- Energispartips innebär ofta att konsumenten ska göra någon form av uppoffring för att spara energi. Det diskuteras ofta om den ekonomiska vinningen är värd insatsen. I fallet med att torka kläderna utomhus ser jag det hela som en win-win. Att jag föredrar solen framför torktumlaren är främst på grund av den obefintliga risken för att kläderna ska krympa samt att plaggen känns extra rena när de torkats i friska luften, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Ett räkneexempel baserat på att torktumlaren förbrukar cirka två kilowattimmar per torkprogram och att ett hushåll kör fem torkprogram i veckan resulterar i en elhandelskostnad på cirka 500 kronor per år. Det är pengar som kan användas till att exempelvis handla nya kläder istället för att torka de gamla.

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 350 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se