Ingen elpriskollaps att vänta denna sommar

2016-05-02 08:30Medelspotpriset i april blev 20 öre/kWh för samtliga elområden. Det är 16 procent lägre än april i fjol. Vårfloden som vanligtvis kommer så här års är något försenad mot bakgrund av kallt aprilväder. Trots högre råvarupriser och kommande kärnkraftrevisioner väntar sig marknaden en sidledes prisutveckling under sommaren. En priskollaps likt förra sommaren kommer troligen inte att upprepas. Något som kommer att medföra en högre elkostnad för kunder med rörligt elpris denna sommar.Vårfloden kommer vanligtvis mot slutet av april. När temperaturen stiger börjar snösmältningen och tillrinningarna till vattenmagasinen ökar. I år har april varit kallare än normalt och prognosen pekar på fortsatt kyligt väder. Det kan komma att försena årets vårflod med några veckor. Vid torrår kan detta resultera i tomma vattenmagasin med högt elpris till följd av låg vattenkraftsproduktion. Lyckligtvis befinner vi oss inte i ett torrår och magasinen är välfyllda. Senaste magasinstalen från Svensk Energi visar en fyllnadsgrad på 24,5 procent vilket är högre än det historiska medelvärdet på 20,9 procent.

Vårfloden kom väldigt sent i fjol med höga tillrinningar ända in i juli. Det satte enorm press på vattenkraftsproducenterna som tvingades producera mer el än nödvändigt samtidigt som förbrukning var lägre på grund av semestertider i industrin. Resultatet blev ett rekordlågt elpris på 9 öre/kWh vilket främst gynnade hushåll med rörligt elpris. Sannolikheten för att årets vårflod ska pressa elpriserna som förra året är dock låg. Elsklings analys av elterminerna pekar på sidledes prisutveckling i sommar. Marknaden* spår att medelspotpriset för maj, juni och juli kommer att vara på nästan samma nivå som i april, cirka 19 öre/kWh.

- Elkunder som tecknar ett nytt elavtal får så pass bra villkor att de tål en solig sommar. Vi som bor i Stockholm hade den regnigaste majmånaden på 200 år i fjol. Det var gynnsamt för elkonsumenter men ganska trist i övrigt. Det är svårt att förutspå vädret på längre sikt men förhoppningsvis får vi lite mer sol och mindre regn denna sommar, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Fundamentalt sett avslutades månaden med stigande priser på kol, olja och utsläppsrätter. Sommarens kärnkraftsrevisioner är igång med Oskarshamn 1 och Ringhals 1 och 2 som är ur drift just nu. Mest ansträngt blir resursläget i juni då fyra av totalt nio reaktorer kommer att vara ur drift. Effekten av dessa händelser är inräknad i elprisprognosen ovan.

Elsklings rekommendation till hushåll som ska teckna ett nytt elavtal är att välja den avtalsform som passar hushållet bäst. Om det är viktigt att känna till elpriset i förväg rekommenderas fast elpris, i annat fall rörligt. Hushåll med fastprisavtal berörs inte av prisvariationer på elbörsen eftersom elpriset avtalas vid tecknandet. Det är främst de med rörligt elpris som kommer att påverkas av elprisförändringarna på elbörsen.

* Stängningskurser från 28 april
elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 500 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se