https://bensinpriser.nu/ förusatt att du vet på ett ungefär hur långt du brukar köra varje månad samt bränsleförbrukningen på din bil." />

Vi är en del av Zmarta där du kan jämföra Lån, El och Försäkringar

Gå till Zmarta

Hur mycket kostar det att ladda elbil?

2020-03-23 10:34Det många funderar på innan de köper en elbil är, hur mycket kommer det att kosta att ladda elbilen? Beräkna hur mycket försäkringen kommer kosta eller hur mycket bensinen kommer kosta för en bensinbil är relativt enkelt. Hur mycket försäkringen skulle kosta kan du snabbt kolla upp på Insplanet.com och bensinpriset fluktuerar inte mycket det kan du därför enkelt räkna ut med hjälp av en miniräknare med hjälp av hemsidor som https://bensinpriser.nu/ förusatt att du vet på ett ungefär hur långt du brukar köra varje månad samt bränsleförbrukningen på din bil.

Månadskostnad för att ladda elbil jämfört med bränsledriven bil:

Svenskar kör mellan 1000-1500 mil per år, räknar vi att man kommer köra 1500 mil per år blir det 125 mil i månaden. Nedan kommer vi gå igenom kostnaden för att ladda olika bilar och modeller.

Olika drivmedel och deras månadskostnader:

Elbilar (rörligt elpris)

Beräkningarna är gjorda baserat på att elpriset ligger på 24,33 öre/kWh priset är taget från Elskling 2020-03-02.

Vi börjar med att räkna ut hur många gånger du måste ladda bilen för att ta dig 1250 km. I Tesla Model S fall är det 2,1 gånger. Sen tar vi batteriets kapacitet gånger hur många gånger bilen måste laddas. Efter det har vi fått fram den totala elförbrukningen, för Tesla blir det 210 kWh. Slutligen tar vi priset per kWh gånger den totala förbrukning och då landar vi på 51,32 kr. Se hela beräkningen för fler bilmodeller nedan.

Tesla Model S med en beräknad räckvidd på 593 km och ett 100 kWh-batteri.

1. 1250 km / 593 = 2,1
  2. 100 kWh * 2,1 = 210 kWh
  3. 210 kWh * 24,33 öre/kWh = 51,32 kr*
*exklusive skatt och övriga avgifter.

Kostnaden att ladda en Tesla Model S hemma om du önskar köra 1250 km på en månad blir 64,15 kronor inklusive moms.

Volvo XC40 Recharge med en beräknad räckvidd på 400 km och ett 78 kWh-batteri.

1. 1250 km / 400 = 3,1
  2. 78 kWh * 3,1 = 242 kWh
  3. 242 kWh * 24,33 öre/kWh = 58,87 kr*
*exklusive skatt och övriga avgifter.

Kostnaden att ladda en Volvo XC40 Recharge hemma om du önskar köra 1250 km på en månad blir 73,59 kronor inklusive moms.

Passat GTE hybrid med en beräknad räckvidd på 57 km och ett 9.9 kWh-batteri

1. 1250 km / 57 = 21,9
  2. 9.9 kWh * 21,9 = 217 kWh
  3. 217 kWh * 24,33 öre/kWh = 52,79 kr*
*exklusive skatt och övriga avgifter, priset är baserat på om du bara skulle köra med el.

Kostnaden att ladda en Passat GTE hemma om du önskar köra 1250 km på en månad blir 65,99 kronor inklusive moms. Kom igång att för att komma 1250 km på bara el krävs det att du laddar din passat 22 gr.

Kostnad att köra bränslebil 2020

Volvo V60 D4 Drivmedel: (Diesel) (Drar 0.60L/mil) 1 115 kr/månad, räknat på att dieseln kostar 14,87 kr/L

Volvo V60 II 2.0 T5 (250 Hp) Automatic 2019 95 bensin: (0.70L/mil) 14,17 kr/L 1239 kr/månad. ?

Hur långt kommer en elbil på en laddning?

Hur långt du kommer på en laddning beror i första hand på hur stor kapacitet ditt batteri i din bil har. Men hur långt du kommer med din elbil kan variera på grund av andra faktorer batterierna i elbilarna är känsliga för temperaturer och låga eller höga temperaturer kan förkorta den uppskattade körsträckan. Enligt American Automobile Association, AAA, kan den uppskattade körsträckan förkortas så mycket som 41%!

Men det är inte bara på grund av att batteriet inte gillar låga temperaturer, batteriet måste jobba hårdare i låga temperaturer för att hålla temperaturen uppe inuti kupén på bilen.

Hur långt du kan köra med din elbil påverkas självklart av hur du kör bilen, men också vilken typ av sommardäck du har. Mycket inbromsningar och accelerationer leder till att motorn och batteriet får jobba hårdare och batteriet tar slut fortare precis så som bensinen i en bränsle bil tar slut fortare och du håller höga hastigheter och kör ryckigt.

Andra faktorer som kan påverka körsträckan på elbilar är:
Våta och torra vägunderlag.
Hur tungt bilen är lastad.

Ladda elbil hemma med laddbox

Det billigaste alternativet när det kommer till att ladda sin elbil är att göra det hemma, eftersom du betalar för de kWh pris du har via ditt elavtal inte massa extra kostnader som du får betala för om du laddar bilen ute på stan.

En laddbox till en elbil kan kosta allt från 5000 - 20 000 kronor. Men det minskar risken för brand drastiskt samtidigt som det öppnar upp för andra möjligheter som ladda ur ett vanligt vägguttag inte kan erbjuda. Som möjligheten till fast charging och ställa in laddboxen att ladda på natten när elpriset är lägre.

Läs även: Ladda elbil hemma: så minimerar du riskerna för brand

Det är ännu inte vanligt i Sverige att betala el per timme, men det är troligen en utveckling som kommer att gå framåt. Att betala per timme istället för fast eller rörligt elpris innebär att du som konsument av elen kan välja att ladda bilen under natten när färre personer brukar el vilket kommer innebära att du får betala ett betydligt lägre kWh pris.

Gör en prisjämförelse

Ha din elräkning till hands och kontrollera att du inte är bunden vid ditt nuvarande elavtal