Hösttips som minskar din elräkning

2016-10-25 09:59Hösten och vintern innebär kallare väder och en ökad elförbrukning till följd. Torrt väder i Norden och kärnkraftsproblem i Frankrike är två faktorer som har fått elpriset att stiga under hösten. Oavsett hur bra elavtal hushållet har blir den el som inte förbrukas billigast. Elskling har samlat fem smarta energispartips som hjälper dig att minska risken för en chockhög elräkning i höst.Utbud och efterfrågan sätter priset på elbörsen Nordpool. Just nu har vi ett stort underskott i den hydrologiska balansen. Underskottet i vattenmagasinen gör Sverige mer beroende av import från angränsande länder vilket också innebär att vi påverkas av deras prisrörelser. Frankrike har drabbats av ett flertal bortfall i sin kärnkraft vilket drivit upp elprisförväntningarna inför vintern.

Priset har så här långt in i oktober varit 35 öre/kWh. Det är 59 procent högre än oktober i fjol, men fortfarande långt under skräcknivåerna från hösten 2010 då elpriset var 48 öre/kWh i oktober. Ett högre elpris märks på elräkningen och får hushållen att reagera och kanske se över hushållets elkostnader. Utöver ett bra elavtal är det en god idé att också sträva efter att minska elförbrukningen så gott som det går.

- En stor del av årsförbrukningen konsumeras under hösten och vintern. Därför blir det extra viktigt för hushållen att hålla koll på sin elkonsumtion. Vi har tagit fram några enkla knep att ta till för att reducera elförbrukningen, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Fem enkla spartips för hösten:
Med dessa tips kan du sänka din elkostnad, spara pengar och värna om miljön.

1. Vädra kort och effektivt. På så sätt undviker du att kyla ner golv, tak och väggar.
  2. Sänk temperaturen i rum där ingen vistas.
  3. Installera en termostat för att kunna reglera rumstemperaturen. Ställ in en lägre temperatur nattetid.
  4. Se till att ha täta lister runt alla fönster och dörrar.
  5. Dra för gardinerna nattetid för att reducera spill av värme.

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 500 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se