Högsta elpriset på sex år - hushåll med rörligt elavtal drabbas

2018-04-03 07:16Kallt väder drog upp elpriserna i mars. Efter chockkylan i februari har temperaturerna fortsatt varit låga. Det leder till att elförbrukningen ökar och vattenkraften pressas eftersom magasinen töms mer än normalt. Utöver att elkonsumtionen ökar så hindrar kylan snösmältningen. Vårfloden skjuts då upp tills värmen kommer och vilket elpris vi får i april hänger på om vi får kyla eller smältgrader. Hushåll med rörligt elavtal drabbas främst. Medelspotpriset för mars blev 46 öre/kWh. Det är 16 procent högre än medelpriset i februari (39,7 öre/kWh) och det högsta elpriset sedan februari 2012.

Anledningen till att elpriset stigit är vädret. När det blir kallt ökar behovet av uppvärmning och på så sätt efterfrågan på el. Det sätter i sin tur press på vattenkraften eftersom det går åt stora mängder vatten i elproduktionen. Låga vattennivåer påverkar elpriset uppåt eftersom vi blir tvungna att importera el producerat av kolkraft vid underskott.

Ett annat orosmoment är att kylan skjuter upp vårfloden. Det blir inte tillräckligt varmt för snösmältning och då höjs inte vattennivåerna. Förra veckan var tillrinningen i vattendragen lägre än normalt i hela landet, enligt SMHI. Vädret blir avgörande för vilka elpriser vi får inom den närmsta tiden. Blir det smältgrader kommer elpriserna att sjunka men om kylan håller i sig kan vi räkna med att elpriserna fortsatt kommer vara höga.

- Perioden innan vårfloden kan bli tuff om kylan håller i sig. Hushåll med rörligt elavtal bör göra sig beredda på höga elpriser. Har vi tur så slår vädret om och snön smälter men väderprognoserna just nu visar snarare att vi får kallt väder, säger Faraz Azima, vd på jämförelsesajten Elskling.se -

Hushåll med rörligt drabbas
Elräkningen för mars kommer bli hög för hushåll med rörligt elavtal. Beroende på vädret kan även april bli en dyr elmånad. I så fall har vi fått höga elpriser tre månader i rad och det kan tära på privatekonomin.

Ska man binda sitt elpris nu?
Hushåll med fast elpris påverkas endast av en ökad elförbrukning och inte av prisuppgångarna på elbörsen. Viktigt att förstå är att de fasta elpriserna sätts efter förväntningar om framtida elpriser och inte efter nuvarande. Så det kommer inte bli billigare att binda elavtalet när vårfloden väl kommer. Avgörande för huruvida det är läge att binda sitt elpris eller inte handlar om vilka marginaler man har i sin privatekonomi. Känner man att elräkningen äter upp budgeten finns det en anledning att binda idag. Har man däremot utrymme till att betala för prisuppgångarna så kan det löna sig i ett senare skede (t.ex. när vårfloden kommer) att ligga kvar på rörligt.