Guiden som skyddar dig mot dyra elavtal

2017-04-26 08:39Det finns tusentals elsäljare på den svenska elmarknaden. Elkonsumenter kontaktas per telefon, via hembesök eller på torg och gator. Säljarens målsättning är att övertyga konsumenten om att just deras erbjudande är det bästa. Elskling har tagit fram en unik guide som syftar till att hjälpa hushållen att säkerställa konkurrenskraften i säljarens erbjudande.Hushållen kommer ofta i kontakt med säljare från olika företag som erbjuder en rad produkter och tjänster. Även elhandlarna jobbar med interna och externa säljare för att få in fler nya kunder. Mot bakgrund av hushållens begränsade kunskaper om elmarknaden är det ofta svårt för dem att avgöra vad som är ett bra erbjudande och vad som är ett dåligt.

De flesta hushåll vet att en liter mjölk kostar omkring 10 kronor eller att bensinen kostar cirka 13-16 kronor per liter. Däremot är det relativt få som vet vad en kilowattimme el kostar. Ska det kosta 30 eller 60 öre/kWh? Är priset inklusive eller exklusive energiskatt, elcertifikat och övriga avgifter?

- Att byta elavtal är något som hushållen ska göra i lugn och ro. Av samma skäl som jag själv inte vill bli intvingad i något avtal över telefon så har vi på elskling.se sedan starten 2007 valt att aldrig ta kontakt med konsumenterna via telefon i syfte att försöka övertala dem att byta. Istället fokuserar vi på att bistå med en heltäckande jämförelsetjänst på webben som möjliggör för hushållen att efter eget behov besöka sajten för att göra en jämförelse och hitta det elavtal som passar dem bäst, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

I syfte att stärka konsumentens makt i kontakten med el-säljare har elskling.se tagit fram en guide. Den består av 8 delsteg som dels ställer krav på informationen från säljaren och dels tipsar om metoder för att avgöra erbjudandets konkurrenskraft. Guiden innehåller också information om dina rättigheter som till exempel rätten att ångra avtal som du har ingått.

Här kan du läsa guiden som skyddar dig mot dåliga elavtal.