Fortsatt högt elpris väntas för 2019

2019-01-07 08:51Efter ett år med höjda elnätsavgifter och höga elpriser spår elmarknaden en ytterligare höjning för 2019. Den extremt torra sommaren gav ett långvarigt underskott i vattenbalansen, även kallat hydrologiska balansen, som kvarstår när vi går in i 2019. Årets vinnare blev elkonsumenter som valde att binda elavtalet i längre än ett år under 2017.Elbörsen spår att medelårspriset för 2019 blir 49* öre/kWh. Det är en ökning med 3 öre/kWh från medelårspriset för i år (46 öre/kWh) och hela 63 procent högre än medelårspriset 2017 (30 öre/kWh). För en genomsnittlig villaägare med rörligt elavtal har årets prisökning inneburit en ökad årskostnad på 4 000 kronor.

De främsta anledningarna till att elpriserna spås ligga kvar på höga nivåer under nästa år är att vi i dagsläget har en svag hydrologisk balans och att alternativkraften i Tyskland är betydligt dyrare än för ett år sedan. Vid vattenbrist importerar Sverige el producerad av kolkraft och priserna på kol samt utsläppsrätter har stigit rejält under året.

- Det har varit ett minst sagt dyrt år för elkonsumenterna och tyvärr finns det en risk för att elpriset ligger kvar på samma nivå under nästa år. Vi kan aldrig förutspå vilka elpriser vi får men elmarknadens prognoser kan ge en fingervisning inför året, säger Faraz Azima, vd på jämförelsesajten elskling.se.

Medelpriset för fastprisavtal som tecknades via elskling.se var 49 öre/kWh under 2018 vilket är en ökning med 50 procent jämfört med 2017 (33 öre/kWh). Skillnaden innebär en ökad årskostnad på 4 000 kronor för ett villahushåll med förbrukningen 20 000 kWh, eller tvärtom, en besparing på samma summa om man istället valde att binda elpriset i längre än ett år under 2017.

- Både det rörliga elpriset och fastprisavtalen har ökat i pris under 2018 så de som valde att binda elpriset i längre än ett år 2017 är årets vinnare. Det är går inte att förutse huruvida en viss avtalsform kommer att vara mer fördelaktig utan hushållen bör alltid utgå ifrån sin egen privatekonomi i valet av avtalsform, fortsätter Faraz.

Några saker att tänka på inför 2019
  • 1 januari 2019 höjs energiskatten med 2 öre/kWh inklusive moms vilket innebär en ökad årskostnad på ca 400 kronor för ett villahushåll och ca 65 kronor för ett lägenhetshushåll. Energiskatten flyttades från elhandelsföretagen till elnätsbolagen 1 januari 2018 så den betalas via elnätsavgiften numera.

• Fler vill samla både elnätsavgiften och elhandelskostnaden på en och samma faktura vilket leder till att man slentrianmässigt väljer samma leverantör för båda delarna. Men det är inte ett argument för att inte konkurrensutsätta elavtalet eftersom att vi i vardagen samlar fakturor från många olika håll och risken för att förlora mycket pengar borde väga tyngre.

• Fortfarande betalar 11,3 procent av de svenska hushållen ett så kallat anvisningspris vilket betyder att man inte aktivt har valt ett elavtal. Om man har ett anvisningsavtal betalar man i snitt 30 procent mer för sin el jämfört med de som har valt. Elhandlaren är skyldig att informera om avtalsformen på fakturan så där kan man se om man har ett anvisningsavtal. Har man ett anvisningsavtal är det bara att välja ett elavtal.

*Baserat på elterminerna på Nasdaq 12.00 den 20/12.