Fortsatt högt elpris väntas för 2017

2017-01-03 08:12Årsmedelspotpriset för 2016 blev 28 öre/kWh och innebär en ökning med 35 procent jämfört med året innan. Det är främst hushåll med rörligt elpris som påverkas av prisuppgången. För ett villahushåll med rörligt elpris och en årsförbrukning på 20 000 kWh blev elen cirka 2 000 kronor dyrare under 2016. I en färsk prognos* framtagen av elskling.se förväntas elpriset 2017 att bli 28* öre/kWh. Energiskatten höjs två gånger under 2017 och kommer att innebära cirka 825 kronor högre skattekostnad för en villaägare.- Huvudtemat för 2016 var vattenbristen som resulterade i det högre elpriset. Då underskottet kvarstår blir det svårt för elpriset att falla tillbaka. Som det ser ut just nu väntas elpriset att ligga kvar på samma förhöjda nivå, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Trots den högre elprisnivån i Sverige är elpriset fortfarande lägre än i Tyskland. Det gör att vårt elpris snabbt kan stiga ytterligare några ören om vi blir tvungna att importera el från exempelvis Tyskland.

Under 2017 kommer konsumenterna att få uppleva två skattehöjningar som politikerna spikat. I januari höjs energiskatten från 29,2 till 29,5 öre/kWh. Den andra höjningen kommer i juli då skatten höjs med ytterligare 3 öre/kWh. Den senare höjningen ska finansiera urfasningen av den så kallade effektskatten på kärnkraft. Totalt sett innebär höjningen en kostnadsökning med 825 kronor per år för ett villahushåll.

- Man ska ha stor respekt för elmarknadens volatilitet och helst undvika att välja elavtal baserat på sin pristro. För ett år sedan hade vi gott om vatten i magasinen och prognosen för 2016 var ett medelpris på 18 öre/kWh. Med facit i hand ser vi att utfallet blev mycket högre än så, säger Faraz Azima.

2017 inleds med kallt väder och ett underskott i hydrologin. Prognosen pekar på samma elpris som för 2016 men prisnivån är inte varaktig givet att magasinen återgår till normal fyllnadsgrad. Utifrån elmarknadens prissättning av elterminerna kan vi utläsa att resursläget väntas återgå till mer normalt från år 2018, med lägre elpriser som följd. Detta är en förklaring till att fastprisavtal som är längre än ett år erbjuds till ett lägre pris än både det rörliga priset just nu samt kortare fastprisavtal.

Valet av avtalsform och eventuell bindningstid är en individuell fråga. Elskling rekommenderar alla hushåll att utgå från sina egna förutsättningar och preferenser vid val av elavtal.

* Terminskurser från Nasdaq 2016-12-28, kl.15:20
elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 500 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se