Fler elbyten när elpriset stiger

2018-06-20 11:13Färsk statistik från Statistiska Centralbyrån visar att 166 496 hushåll har bytt elhandelsbolag under årets första fyra månader. Det är en ökning med cirka 10 procent jämfört med motsvarande period i fjol (151 062). Höga spotpriser och en stigande pristrend på elterminerna kan vara en förklaring till att fler söker efter det bästa elavtalet och försöker att pressa sin elräkning. Andelen med rörligt elpris var i april 49,7 procent vilket fortsatt är den vanligaste avtalsformen. Samtidigt har vi fått se en rekordlåg siffra på andelen med anvisningsavtal.Under de senaste fyra månaderna har medelspotpriset varit 33 procent högre jämfört med motsvarande period i fjol. De höga elkostnaderna har gjort att fler har varit aktiva i sina val av elhandelsbolag. Rörligt avtal är vanligast hos svenska hushåll (49,2 procent) och här slår prisförändringarna direkt på elkostnaden. Näst vanligast är fastprisavtal (29,2 procent).

-Situationen med både elpriserna och elnätsavgifterna har fått många att ledsna. Det är glädjande att se att många agerar för att sänka sina elkostnader. Det upprätthåller konkurrensen mellan elbolagen och på så sätt säkerställs den konsumentmakt som på elnätssidan saknas, säger Faraz Azima, vd för jämförelsesajten elskling.se.

Samtidigt som fler gör ett aktivt val av elavtal ser vi att andelen hushåll med anvisningsavtal minskar. I mars fick vi en historisk låg siffra på 11,6 procent och i april låg andelen på 11,8 procent. Anvisningspris är den dyraste avtalsformen och är det pris hushållet får om de inte aktivt väljer ett elavtal. Ett villhushåll i Stockholm med anvisningsavtal har under de senaste fyra månaderna betalat 1 050* kronor mer för sin el än man skulle ha gjort med rörligt elpris, visar beräkningar gjorda av elskling.se.

-När vi ser stigande elpriser framöver känns det tryggt att elkonsumenterna gör sig beredda. Det uteslutande bästa du kan göra för att påverka din elkostnad är att undvika anvisningspris genom att aktivt välja en elleverantör, fortsätter Faraz.

* Villahushåll med årsförbrukningen 20 000 kWh, priserna avser medelpriser för elområde Stockholm under januari-april 2018