Energiskatten flyttas från elhandelsfakturan till elnätsfakturan

2017-12-08 09:22Riksdagen har beslutat att skattskyldigheten för energiskatt på el ska flyttas från elhandelsföretagen till elnätsföretagen. Förändring sker från och med den 1 januari 2018. Det betyder att energiskatten inte längre ska debiteras av elhandlaren. Istället kommer elskatten att aviseras och debiteras på elnätsfakturan framöver. Förändringen medför att energiskatten framledes kommer att exkluderas ur jämförelselistorna på elskling.se. För varje kilowattimme el som förbrukas betalar konsumenter 32,5 öre/kWh i elskatt till staten. På denna skatt tillkommer dessutom 25 procent moms. För ett villahushåll som förbrukar 20 000 kilowattimmar per år, motsvarar energiskatten 8 125 kronor inklusive moms. Denna skatt har hittills fakturerats av elhandelsbolagen men kommer från årsskiftet att debiteras från elnätsbolaget istället.

- Elskatten utgör en väsentlig del av hushållens elkostnad. Flytten kommer säkerligen att upplevas som att elhandelsfakturan rabatterats med cirka 30-40 procent. Motsvarande belopp kommer istället att läggas på elnätsfakturan, säger Faraz Azima, vd, elskling.se.

Under en övergångsperiod gäller det för hushållen att vara extra vaksamma när de jämför elpriser och villkor. Sedan en tid tillbaka har vissa aktörer valt att presentera sitt jämförpris utan energiskatt. Detta gör att deras erbjudande felaktigt kan uppfattas som bättre än aktörer som fortfarande presenterar ett jämförpris inklusive energiskatt.

- Förändringen ska inte medföra några extra kostnader för hushållen. Det konsumenterna ska vara vaksamma på är att de från den 1 januari 2018 inte längre ska debiteras för energiskatt av sin elhandlare, säger Faraz Azima.