Elprisrea i mars

2019-04-04 12:59Varmare väder gav lägre elpriser i mars. Vi har fortfarande ett underskott i den hydrologiska balansen, även kallat vattenbalansen, men det har minskat betydligt sedan i vintras. Kärnkraftsproduktionen är viktig för att hålla nere priserna och den går i dagsläget på 90 procent effekt med endast en reaktor som genomgår en reparation. Elterminerna har backat och terminen för 2019 handlas i dagsläget för 4 euro lägre än för en månad. Både det rörliga och fasta elpriset har därmed blivit billigare under mars månad. Medelspotpriset för mars blev 41 öre/kWh. Det är 11 procent lägre en motsvarande period i fjol (46 öre/kWh) och 15 procent lägre än förra månaden (48 öre/kWh). För första gången på länge blev månadspriset lägre än det var året innan och prissänkningen är mycket efterlängtad.

Den främsta anledningen till att elpriserna sjönk var att vi fick varmare väder. När vi får högre temperaturer förbrukar vi mindre el för uppvärmning och då sjunker elpriserna i takt med efterfrågan.

- Nu har vi fått se sjunkande elpriser två månader i rad och förhoppningsvis kan en häftig vårflod pressa ner spotpriserna ytterligare när den väl kommer. Prissänkningen med 7 öre från i februari motsvarar en årsbesparing på 1 400 kronor för ett normalt villahushåll så vi får hoppas att det fortsätter såhär, säger Faraz Azima, vd på jämförelsetjänsten elskling.se.

En annan viktig faktor för lägre elpriser är kärnkraftsproduktionen. I dagsläget går kärnkraften på 90 procent av full effekt, men reaktor två i Ringhals har en trasig generator och lagningsarbetet väntas pågå under april för att starta 1 maj 2019.

Under månaden har elterminerna backat och terminen för 2019 handlas i dagsläget för 4 euro lägre än för en månad sedan vilket ger billigare fastprisavtal. I dagsläget erbjuder ett flertal elhandlare fastprisavtal med ett års bindningstid för ca 50 öre/kWh att jämföra med 55 öre/kWh förra månaden.

- Mars blev en bra månad för elkonsumenterna då både det rörliga och fasta elpriset gick ned. De som idag har rörligt elavtal kommer att märka det på nästa elräkning och de som nu tittar på fastprisavtal kommer att teckna det billigare än de hade gjort tidigare månader, fortsätter Faraz Azima.