Elprisrallyt fortsatte i augusti

2018-09-03 14:12Augusti blev en dyr månad för elkonsumenterna. Ett fortsatt kraftigt underskott i vattenkraften kombinerat med låg kärnkraftstillgänglighet fick spotpriserna att skjuta i höjden. Under månaden har priset på utsläppsrätter stigit med 25 procent vilket har fått terminspriserna att nå rekordnivåer. Vi ser därför en prisökning på både fastprisavtalen och det rörliga elpriset. Medelspotpriset för augusti blev 57 öre/kWh. Det är 78 procent högre än motsvarande period i fjol och det högsta elpriset för augusti på tio år.

Huvudanledningen till de höga spotpriserna är att vi fortfarande har ett kraftigt underskott i den hydrologiska balansen, även kallat vattenbalansen. En annan anledning är att nästan hälften av Sveriges kärnkraftsreaktorer har varit ur drift under månaden. De två energikällorna står tillsammans för 80 procent av Sveriges elproduktion och vid brist importerar vi dyrare el producerad av kolkraft och andra fossila bränslen.

- Förhoppningsvis står reaktorerna redo när de kallare månaderna kommer. Med tanke på vattenbristen så kan elpriserna stiga rejält annars. Det har hittills varit ett tufft år för elkonsumenter med rörligt elavtal och augustipriset blev inget undantag, säger Faraz Azima, vd för elskling.se

I augusti steg priset på utsläppsrätter med 25 procent. Det beror bland annat på stigande gaspriser som fick fler att skifta till kolproduktion vilket ger mer utsläpp. Den hastiga prisökningen på utsläppsrätter fick elterminerna och därigenom fastpriskontrakten att nå rekordnivåer. Fastprisavtalen ökade med 10 procent under augusti månad.

- Att binda sitt elpris i 12 månader kostar idag omkring 55 öre/kWh vilket är samma nivå som spotpriserna låg på den här månaden. Det är högt, men känner man en oro för de prissvängningar som vi har sett med det rörliga elpriset är det inte fel att binda och vara på den säkra sidan, fortsätter Faraz Azima.

Ett alternativ för den som funderar på att teckna nytt elavtal är att välja fastprisavtal över de kallaste vintermånaderna. Det finns elhandelsbolag som erbjuder fastpris i tre månader för strax under 50 öre/kWh vilket är lägre än spotpriset vi fick i augusti. Det passar den som i grunden vill ha rörligt elpris men samtidigt önskar skydda sig över vintermånaderna.