Elpriset steg 8 procent i november

2018-11-13 09:09Kallt väder och stigande elkonsumtion gav högre elpriser i november. Vi fick lägre nederbördsmängd än normalt för perioden och underskottet i vattenmagasinen kvarstår. Det som har bromsat elpriserna är att kärn- och vindkraften har levererat som den ska under månaden, men när vi nu går mot vinterkylan kan ytterligare ökad konsumtion få elpriserna att skjuta i höjden.Medelspotpriset för november blev 51 öre/kWh vilket är 8 procent högre än oktober och 60 procent högre än motsvarande månad i fjol. Det är det högsta elpriset för november sedan 2010.

Statistik från energiföretagen visar på ett fortsatt underskott i vattenmagasinen. Den aktuella fyllnadsgraden är 68,5 procent vilket är drygt 7 procent lägre än normalvärdet för säsongen (76 procent).

- Att elpriserna har stigit beror främst på kylan. Kallt väder innebär ett större behov av uppvärmning, vilket i sin tur betyder att efterfrågan på el ökar och då stiger elpriserna. Vi går mot vintertider och med ett underskott i vattenkraften finns det en risk för ytterligare prisuppgångar, säger Faraz Azima, vd för Elskling.

Runt 500 000 (11,3 procent) av de svenska hushållen betalar ett så kallat anvisningspris. De senaste tolv månaderna har ett villahushåll med anvisningspris i medel betalat 61 öre/kWh för sin el vilket blir 12 200 kronor under ett år. Genom att välja ett fastprisavtal på tolv månader kan dessa hushåll sänka sin årskostnad med 1 800 kronor.

- Ett tillsvidareavtal innebär att du betalar mellan 15-30 procent mer för din el och det kan vara en god idé att se över din avtalsform innan kylan är här på riktigt, fortsätter Faraz Azima.