Elpriserna fortsatte nedåt i maj

2019-06-13 16:30En varm och blöt maj gav lägre elpriser. Efter en hittills torr vår fick vi rikligt med nederbörd i slutet av månaden och fyllnadsgraden i vattenmagasinen ligger över normalnivå för perioden. Priserna på råvaror, utsläppsrätter och olja har bromsat något efter att ha stigit under en längre period. Det innebär att både det rörliga och fasta elpriset har sjunkit under maj månad. Medelspotpriset för maj blev 38 öre/kWh. Det är 8 procent högre än motsvarande period i fjol (35 öre/kWh) och 8 procent lägre än förra månaden (41,6 öre/kWh). Det är det högsta elpriset för maj månad sedan år 2011.

De främsta anledningarna till att elpriserna har sjunkit är att vi har haft högre temperaturer och rikligt med nederbörd. Vid varmare väder förbrukar vi mindre el för uppvärmning och då sjunker priserna i takt med efterfrågan. När vi får rikligt med nederbörd stärks resurserna i vattenkraften och då exponeras vi i lägre grad för de högre priserna på kol och utsläppsrätter för koldioxid. I dagsläget ligger fyllnadsgraden i vattenmagasinen över (45,5 procent) normalnivå för perioden (41,8 procent) tack vare de senaste veckornas regniga väder.

- Elpriserna har gått ner kraftigt sedan i vintras och det gynnar främst konsumenter med rörligt elavtal. Skulle vi få en sommar likt förra året med hög värme och torka kan vi vänta oss att elpriserna kommer att stiga igen, men får vi istället rikligt med regn kommer elpriserna att fortsätta gå ner, säger Faraz Azima, vd på jämförelsetjänsten elskling.se.

En annan viktig faktor för lägre elpriser är kärnkraftsproduktionen. I dagsläget går kärnkraften på 82 procent av full effekt då reaktorerna är under revision, men väntas gå på full effekt igen under juni månad.

- Nedgången i råvarupriser har gjort fastprisavtalen något billigare. Hushållen tecknar idag ett fastprisavtal med 12 månaders bindningstid till cirka 1,5 öre/kWh lägre jämfört med för en månad sedan, säger Faraz Azima, vd på jämförelsetjänsten elskling.se.