Elens dag 23 januari

2020-01-22 10:21

På Elskling.se firar vi elens dag varje dag, men visste du att el faktiskt har sin egen dag? Elens dag firas den 23 januari Elens dag är instiftad av Svensk energi och dagen firas över hela Norden. Tack vare elen är våra liv varmare, ljusare, enklare och säkrare. Ström ligger helt enkelt till grunden för det moderna livet vi lever idag. För utan el hade vi inte kunnat ladda våra kära mobiltelefoner eller titta på tv.

Men hur mycket kostar det att ladda mobilen varje dag?

Att ladda mobilen är betydligt mycket billigare än vad du kanske tror. Att ladda mobilen en gång kostar runt 0.6 öre och att ladda mobilen en gång om dagen i ett helt år kostar bara 2-7 kronor! Hur mycket kostar det att ladda en bärbar dator då? Inte så mycket de heller, ladda upp en bärbar dator en gång kostar 5-12 öre. Att ladda en bärbar dator varje dag i ett år kostar bara mellan 18-46 kronor, beroende på storlek på din dators batteri.

Vi tar elen för givet

Vi värmer våra hus och byggnader med el, vi har belysning i hus och på gator, vi till och med transporterar oss med elbilar, bussar och färjor. Vi konsumerar elektricitet dygnet runt, även på natten, så vi kan vakna upp till ett varmt hem och njuta en varm dusch på morgonen. Det bidrar till nödvändigheter och till komfort som vi nuförtiden tar för givet.

Elen ger oss ljus och värme i vardagen - något som vi i Sverige verkligen uppskattar. Inte minst under de mörka och mycket kallare årstiderna när solen knappt visar sig.

Då är det också trevligt att veta att strömmen vi använder är utsläppsfri. Visste du att du via Elsklings jämförelsetjänst kan välja att bara visa miljöavtal.

Behöver du tips om hur du firar Elens dag?

Vi tycker att ett bra sätt att fira Elens dag är att titta på hur du kan spara pengar genom att använda din ström mer effektivt! Den bästa kWh är den du faktiskt inte använder. Så även om vi har tillgång till utsläppsfria och relativt billig el är det alltid trevligt att spara in på elräkningarna.

Om du behöver en effektivare uppvärmning av huset kan en värmepump vara en bra investering. Duschar du ofta? Om du kan tänka dig att sänka temperaturen en grad eller två kommer du att märka de på din nästa elräkning.

Passa på att se över ditt elavtal, gör en kostnadsfri jämförelse via Elskling.se

Gör en prisjämförelse

Ha din elräkning till hands och kontrollera att du inte är bunden vid ditt nuvarande elavtal