Dyrare att binda elpriset denna sommar

2018-06-01 10:27Maj bjöd på sol och höga temperaturer. En kraftig vårflod fick spotpriserna att sjunka, men så snart tillrinningarna avtog återgick elpriset till tidigare höga nivå. De senaste månaderna har vi fått se rekordnoteringar på priserna för fossila bränslen. Prisutvecklingen har gjort att marknaden spår högre elpriser framöver vilket går att utläsa ur terminspriserna. Fastprisavtalen har därför blivit cirka 30 procent dyrare jämfört med sommaren 2017.Medelspotpriset för maj blev 35 öre/kWh. Det är cirka 20 procent högre än motsvarande månad i fjol men 14 procent lägre än april månad.

Det varma vädret satte igång en kraftig vårflod med rekordhöga tillrinningar. Det pressade ner spotpriset och stundtals fick vi nästintill gratis el. Men när tillrinningarna till slut passerat sin topp återgick elpriset till tidigare höga nivå. I dagsläget ligger fyllnadsgraden i vattenmagasinen över normalnivå för perioden, men utebliven nederbörd ökar ändå risken för vattenbrist i vinter. Vattenkraften är vår billigaste energikälla och vid brist tvingas vi att importera el producerad av kolkraft från våra grannländer.

De senaste månaderna har vi kontinuerligt sett nya rekordnoteringar på priserna för kol, olja och utsläppsrätter. De stigande råvarupriserna kombinerat med risken för vattenbrist har gjort att marknaden spår högre elpriser framöver. Det återspeglas i de så kallade elterminerna där vi har sett en stigande pristrend. När terminspriserna stiger blir fastprisavtalen dyrare.

- Sommaren är en period då många konsumenter väljer att binda sitt elpris. Den här sommaren är elpriset högre än det varit de senaste somrarna. Det är viktigt att man är medveten om detta och trots det högre priset väljer det avtal som passar hushållet bäst, Säger Faraz Azima vd för elskling.se.

I dagsläget kostar ett konkurrenskraftigt fastprisavtal på 12 månader omkring 45-50 öre/kWh. De som tecknade motsvarande avtal i fjol kunde binda priset på omkring 30-35 öre/kWh. Att fastprisavtalen har ökat i pris betyder inte automatiskt att det är bättre att välja rörligt elavtal.

- Vi kan aldrig förutsäga vilka elpriser vi får i framtiden och elkonsumenten bör alltid utgå ifrån sin egen ekonomiska situation vid valet av avtalsform, fortsätter Faraz.