Byt elavtal och tävla om en el-moped

2013-03-12 09:5443 292 hushåll bytte elbolag under januari vilket är sex procent fler än motsvarande månad i fjol (40 729). Av samtliga elbyten på elskling.se bytte 64 procent till fast elpris. Fastprisavtal med kortare bindningstid än ett år var populärast. I en konsumentundersökning genomförd av elskling.se tillfrågades hushållen hur de resonerar när de väljer fast, rörligt eller mixprisavtal. Majoriteten av de som väljer ett fast elpris gör det för att de finner en trygghet i att veta vad deras elpris är under avtalstiden. Bland de hushåll som väljer rörligt elpris motiveras valet av att de tror att det blir billigare i längden samt att de är beredda att "chansa" lite då de inte anser sig förbruka särskilt mycket el. Mixprisavtal är något som väldigt få konsumenter väljer, cirka 2 procent. Motiveringen för att välja denna avtalsform är att mixprisavtal förhoppningsvis ska vara det bästa av två världar med 50 procent av förbrukningen till ett fast elpris och 50 procent rörligt.

Undersökningen genomfördes under januari och februari 2013 och underlaget är framtaget baserat på svar från 1 330 unika konsumenter.

För ett villahushåll med en årlig förbrukning på 20 000 kWh var elpriset för 12 månaders fastprisavtal cirka 89* öre/kWh under januari. För motsvarande hushåll som inte tecknat ett elavtal med tillsvidarepris var elpriset 126 öre/kWh. Denna elprisskillnad innebär 7 400 kronor högre årskostnad för det passiva hushållet.

- För att ytterligare belöna dem som gör ett aktivt val av elavtal har vi anordnat en tävling på elskling.se där vinnaren får en riktigt härlig Custom elmoped av 2013 års modell, värd cirka 18 900 kronor, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Läs mer om tävlingen här: Vinn en el-moped

*Priset inkluderar samtliga avgifter och skatter
elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 300 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se