Billigare att binda elpriset denna höst

2019-09-09 10:23Elpriserna steg i augusti månad. Trots en varm och nederbördsrik månad har vi fortfarande ett underskott i den hydrologiska balansen, även kallat vattenbalansen. De höga råvarupriserna och priserna på utsläppsrätter har bromsat något under månaden och den här hösten går det att binda sitt elpris på en lägre nivå än i fjol. Vi har haft låg kärnkraftstillgänglighet under månaden vilket är en bidragande faktor till stigande spotpriser. Medelspotpriset i augusti blev 40 öre/kWh. Det är 30 procent lägre än motsvarande period i fjol (57 öre/kWh) men 8 procent högre än förra månaden (37 öre/kWh). Så det rörliga elpriset ligger långt över tidigare års, men lägre i jämförelse med fjolårets.

Statistik från Energiföretagen visar att den aktuella fyllnadsgraden (77,3 procent) är 3,9 procentenheter lägre än normalvärdet för perioden (81,2 procent). En annan viktig faktor till att spotpriserna har stigit är att vi har haft en låg kärnkraftstillgänglighet i och med pågående revisionsperiod. I dagsläget ligger effekten på 88 procent.

- Det rörliga elpriset ligger fortfarande relativt högt historiskt sett, men betydligt lägre än det var i fjol. Vi har också betydligt bättre utgångsläge i vattenkraften inför den här vintern vilket innebär en lägre risk för rekordhöga elpriser likt i fjol. Vilka elpriser vi får framöver kommer vädret att avgöra. Blir det en varm och nederbördsrik höst kan elpriserna att sjunka och tvärtom kan de stiga vid kyla och torka, säger Lisa Mjörne, kommunikationsansvarig på Elskling.

Jämfört med för ett år sedan har det fasta elpriset sjunkit rejält. För ett år sedan kunde man via elskling.se teckna ett fastprisavtal med tolv månaders bindningstid på 58 öre/kWh och idag går det att teckna motsvarande avtal på 45 öre/kWh. Det ger ett villahushåll med 20 000 kWh i årsförbrukning en årlig besparing på 2 610 kr.

- Vid valet av avtalsform bör man alltid utgå från sin privatekonomi eftersom det aldrig går att förutse vilka elpriser vi får framöver. Men för de hushåll som föredrar fastprisavtal med kortare bindningstid är det billigare att binda sitt elpris nu jämfört med i fjol, fortsätter Lisa Mjörne.