70 procent dyrare el i januari

2019-01-31 09:03Kallt och vindstilla väder gav höga elpriser i januari. Vi har fortsatt ett stort underskott i vattenkraften och priserna på råvaror och utsläppsrätter har stigit under månaden. Den svaga kronan gör att den redan dyra elen blir extra kostsam för svenska elkonsumenter. Medelspotpriset för januari blev 55,5 öre/kWh vilket är 6 procent högre än i december och 74 procent högre än motsvarande månad i fjol (32 öre/kWh). Det är det högsta elpriset för januari månad sedan 2011.

Den främsta anledningen till de höga elpriserna är det kalla och vindstilla vädret. När det blir kallt förbrukar vi mer el för uppvärmning och då stiger elpriserna i takt med att efterfrågan ökar. Vid vindstilla väder produceras mindre el från vindkraften och den står för ca 10 procent av Sveriges elförsörjning.

Statistik från energiföretagen visar på ett fortsatt underskott i vattenmagasinen. Den aktuella fyllnadsgraden är 44,5 procent vilket är 9 procentenheter lägre än normalvärdet för säsongen (53,5 procent).

- Det är främst hushåll med rörligt elavtal som drabbas av prishöjningarna och vi hoppas för deras skull att vi får en lite mildare vinter och en regnig vår som kan pressa ner elpriserna, säger Faraz Azima, vd på Elskling.

Elen inhandlas i Euro vilket gör att den svaga kronan ger extra dyr el. För ett år sedan kostade en Euro 9,75 SEK och idag är kursen 10,35 SEK. Det innebär att kronförsvagningen ger 6 procent högre elkostnad för oss som köper den i svenska kronor.

- Med tanke på att elen är dyr i dagsläget bör man, i den mån man kan, vara sparsam med sin elförbrukning samt säkerställa att elavtalet är konkurrenskraftigt, fortsätter Faraz Azima.