50 procent valde rörligt elpris i juni

2010-08-12 11:07Antalet hushåll som bytt elhandelsbolag i juni minskade med tre procent jämfört med föregående månad, visar statistik från SCB. Jämfört med samma period föregående år motsvarar detta en minskning med 29 procent. Andelen som valde fast respektive rörligt elpris under juni var jämt fördelat, visar statistik från elskling.se. - År 2009 var ett rekordår då många soffliggare bytte bort sitt dyra tillsvidarepris. Tyvärr har fortfarande var fjärde svenskt hushåll den mest oförmånliga avtalsformen och betalar därmed i medel 30 procent för mycket för sin elförbrukning, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

En mätning som tidigare presenterats av energimyndigheten visar att andelen tillsvidarepriskunder minskat från 33 procent till 25 procent, under perioden mars 2009-mars 2010.

- elskling.se:s främsta uppmaning är riktat till de konsumenter som aldrig gjort ett val av elavtal och sitter på så kallade tillsvidareavtal. Istället för att klaga på elbolagens stora vinster och gräma sig över elpriset kan konsumenten som en första åtgärd börja med att utgå från sig själv och bidra till att skapa mer konkurrens på elmarknaden genom att spendera några minuter på nätet och därigenom både minska sina elkostnader samt välja ett elavtal som matchar hushållets värderingar vad gäller miljöfrågor och andra preferenser, säger Azima.

För mer information, kontakta:
Faraz Azima, vd för elskling.se, 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se
Om elskling.se - Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal
elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se

Elskling AB, Sandelsgatan 16, 115 34 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se