45 procent högre elpris i april

2018-05-03 09:49Elpriserna har hittills i år varit högre än på länge. Februari och mars blev två riktigt kalla månader som satte press på vattenkraften. Därför fick vi låga vattennivåer i april vilket resulterat i fortsatt höga elpriser för perioden. Den efterlängtade vårfloden startade i slutet av månaden och väntas ge oss lägre elpriser i maj. Tidigare har elkunder kunnat förvänta sig reapriser på el i samband med vårfloden, men höga kolpriser kombinerat med redan låga vattennivåer gör att elpriset snarare spås sjunka till normalnivå. Kolpriserna har även gjort att elterminerna stigit under april vilket höjer priset på fastprisavtal.Medelspotpriset för april blev 40,3 öre/kWh. Det är 45 procent högre än motsvarande period i fjol och det högsta elpriset för april på sju år.

Huvudanledningen till det höga elpriset är att vi har haft en lång period med kallt väder. När vi får kallare grader så ökar elförbrukningen och efterfrågan på el. Då går det åt stora mängder vatten i elproduktionen. Under april var magasintalen väldigt låga eftersom vattenmagasinen tömts under en längre period. Vid låga vattennivåer blir vi tvungna att importera dyr el producerad av kolkraft från Tyskland och andra länder på kontinenten vilket ger stigande elpriserna här hemma.

Den efterlängtade vårfloden startade i slutet av april. SMHI rapporterar om stigande temperaturer och snösmältning i Mellansverige och Södra Norrland. Normalt sett brukar vårfloden innebära kraftigt sjunkande elpriser eftersom tillrinningarna sätter press på vattenkraftsproducenterna. Hittills i år har vårfloden inte varit särskilt dramatisk och därmed har prisbilden ännu knappt sjunkit. Vi får avvakta och se hur vårfloden utvecklas, men en bästa gissning idag är att priserna snarare kommer sjunka ner till normal nivå vilket främst gynnar de med rörligt elavtal.

- Vårfloden är välkommen även om det kommer ta några veckor innan den sätter igång på riktigt. Får vi ett milt och regnigt väder kommer vårfloden igång snabbare och kan förhoppningsvis ge en rejäl prispress om tillrinningarna är tillräckligt kraftfulla. Går det däremot långsammare för snösmältningen så kan vi inte vänta oss några reapriser i år. Det har varit en tuff vinter för elkonsumenterna så bara det att priserna sjunker ner till normalnivå gör skillnad i dagsläget, säger Faraz Azima, vd på jämförelsesajten elskling.se

Kolpriserna har gjort att elterminerna stigit i april. Har man ett fastprisavtal idag så gäller det elpris som man avtalat om under den bestämda perioden. Om man däremot funderar på att binda sitt elavtal idag så kommer elpriset vara högre än om man hade bundit det tidigare. Det beror på att fastprisavtalen sätts utifrån elterminerna som avspeglar marknadens sammanvägda framtidstro om elpriset.