43 786 hushåll bytte elbolag i november

2011-01-14 15:48Dagsfärsk statistik från SCB visar att 43 786 hushåll bytte elleverantör i november 2010. Det är två procent färre än motsvarande månad föregående år. Statistik över de elbyten som gjordes på elskling.se i november visar att 78 procent valde bundet elpris. Populärast blev 12 månaders avtal som stod för 42 procent av samtliga bundna elavtal.- Hushållen var mer trogna sina elbolag under 2010 än föregående år. Det kan bero på att elbolagen blivit duktigare på att värna om sina kunder. Aktiva konsumenter som är nöjda med sin befintliga elleverantör kan välja att förlänga sitt elavtal med befintligt elhandelsbolag, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Att elbolagen fått ett ökat förtroende från sina kunder visar även den årliga mätning som Svensk Kvalitetsindex genomfört. Sedan 2004 har förtroendet för elbranschen sakta men säkert ökat. Nivån är dock fortfarande låg jämfört med andra branscher.

Med förra vinterns elpris färskt i minnet valde hela 78 (52) procent av elkunderna som bytte elavtal via elskling.se att binda sitt elpris under november. Den oroliga hösten med låga nivåer i vattenmagasinen och låg kärnkraftstillgänglighet är ytterligare en förklaring till oron hos elkunderna.

Trots alla leverantörsbyten som skett det senaste året visar statistik från SCB att andelen elkunder som aldrig gjort ett val av elavtal och därmed har den dyraste avtalsformen, tillsvidareavtal, fortfarande ligger på onödigt höga 24,3 (26,0) procent i november.

- Gruppen tillsvidarekunder har varit passiva i över tio år och konstant betalat ett överpris för sin elförbrukning. Det viktigaste för dessa kunder är att snarast välja ett riktigt elavtal och komma ifrån tillsvidarepriset, säger Faraz Azima

För mer information, kontakta:
Faraz Azima, vd för elskling.se, 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se
Om elskling.se - Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal
elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. elskling.se fick revisionsbolaget Deloittes årliga utmärkelse, Sveriges snabbast växande teknikföretag och blev 2010 års segrare i kategorin Rising Stars. www.elskling.se

Elskling AB, Sandelsgatan 16, 115 34 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se