40 procent lägre elpriser i juni

2019-07-08 14:37Elpriserna sjönk kraftigt under juni månad. Inledningen av sommaren gav rikligt med nederbörd och i dagsläget är fyllnadsgraden i vattenmagasinen den högsta på 17 år. Priserna på kol och utsläppsrätter har stigit vilket innebär att fastprisavtalen med längre bindningstid har blivit dyrare. Gas- och oljepriset har också stigit och det beror delvis på det politiska läget mellan Iran och USA. Medelspotpriset för juni månad blev 27 öre/kWh. Det är 40 procent lägre än motsvarande period i fjol (46 öre/kWh) och 29 procent lägre än förra månaden (38 öre/kWh). Det är det lägsta elpriset sedan två år.

Statistik från Energiföretagen visar att den aktuella fyllnadsgraden (72 procent) är 4,5 procentenheter högre än normalvärdet för perioden (66,9 procent) och den högsta nivån sedan 2002. Andra bidragande faktorer till sjunkande spotpriser är god kärn- och vindkraftsproduktion samt det varma vädret som får oss att förbruka mindre el.

- Nu kan elkonsumenter andas ut och ta semester från höga spotpriser. Men låga spotpriser innebär inte att alla rörliga elavtal är bra så viktigt att kontrollera så att man inte betalar onödigt mycket för påslag och avgifter, säger Faraz Azima, vd på jämförelsetjänsten elskling.se.

Terminspriserna har ökat genom dyrare kol och utsläppsrätter, medan gas- och oljepriserna har påverkats uppåt av det politiska läget mellan Iran och USA. De ökade terminspriserna har gjort att fastprisavtalen med längre bindningstid har blivit något dyrare.

- Det går aldrig att med säkerhet förutse vilka priser vi får framöver så prisökningen på de längre fastprisavtalen betyder inte nödvändigtvis att man ska välja bort det alternativet. Men väljer man att avvakta för att se om priserna går ner framöver är det inte fel att ligga kvar på rörligt, fortsätter Faraz Azima.