28 procent lägre spotpris i september

2019-09-30 11:16Medelspotpriset för september blev 37 öre/kWh vilket är 28 procent lägre än september i fjol (52 öre/kWh). Hushåll med rörligt elpris kan känna viss trygghet inför årets vinter. Detta tack vare normal fyllnadsgrad i vattenmagasinen. Även fastprisavtal är lägre prissatta än i fjol. Det ger konsumenterna ett ypperligt tillfälle att teckna elavtal med förmånliga villkor. Vid elunderskott importerar Sverige el producerat av bland annat kolkraft från Tyskland och andra länder på kontinenten. Vid en sådan situation påverkas vårt elpris i stor utsträckning av priset på fossila bränslen som kol, olja och gas.

Det geopolitiska läget mellan Iran och USA har fått oljepriset att svänga kraftigt under månaden. Detta efter en incident som resulterade i en halverad oljeproduktion i Saudiarabien.

Statistik från energiföretagen visar på en normal (80,8%) magasinsfyllnadsgrad. Kärnkraftsproduktionen är god med 83 procent av installerad effekt i produktion. Reaktor 4 i Ringhals genomgår just nu en årlig revision och beräknas åter vara i drift i början på oktober. Höstens väderutveckling blir som vanligt mycket viktig för elpriset.

- Hushåll med en begränsad ekonomi och en hög elförbrukning kan göra rätt i att teckna fastpris för att sova gott om natten. De som klarar av en varierande elkostnad kan teckna rörligt, men säkerställa att minimera påslag och fasta avgifter, säger Faraz Azima på elskling.se.

För mer information: info@elskling.se
elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 700 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se