18 procent lägre elpris i juli

2011-08-01 13:43Medelspotpriset på elbörsen Nordpool blev 36,3 öre/kWh i juli. Det är 18 procent lägre än föregående månad (44,2 öre/kWh). Låg sommarförbrukning och välfyllda vattenmagasin pressar elpriset neråt. Den pågående finanskrisen och de välfyllda magasinen minskar också risken för lika höga elpriser som föregående två vintrar.Fortsatt rikligt med nederbörd under juli har ytterligare minskat underskottet i vattenmagasinen. Den ökade mängden vatten i det nordiska elsystemet är avgörande för hur elpriserna kommer att utvecklas framöver. Fortsätter det nederbördsrika vädret i några veckor till kan vi till och med få ett överskott i den hydrologiska balansen vilket innebär ännu lägre elpriser.

- Vattenkraften fungerar som ett batteri. Vattnet kan lagras i magasinen och ett fullt magasin kan liknas med ett fulladdat batteri. Ett fulladdat batteri innebär lägre risk för energibrist och det är skälet till varför mer regn medför lägre elpriser, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Samtidigt har världens finansmarknader skakats av fortsatta problem i ekonomin vilket dämpar risken för stigande råvarupriser. En annan viktig faktor för den kommande vinterns elprisnivå är kärnkraften. De årliga revisionerna pågår för fullt och kärnkraftstillgängligheten är just nu omkring 75 procent. Om allt fortskrider enligt plan ska alla reaktorer åter vara igång innan mitten av november.

Elskling.se rekommenderar konsumenten att alltid utgå från sin privatekonomi och riskvilja vid valet mellan fast och rörligt elavtal. Har man små marginaler i hushållets privatekonomi och inte klarar av en allt för varierande elräkning kan det vara en god idé att välja ett fastprisavtal. Rörliga avtal är i regel billigast under perioder med låga spotpriser. Samtidigt förknippas de med en viss risktagning och hushållet bör känna sig bekvämt med periodvis större svängningar i elräkningen.

- De som kommer att märka av elprisnedgången i juli allra mest är hushåll med ett rörligt elpris. Dels på grund av det fallande elpriset som är det lägsta på länge och dels då elförbrukningen under sommarmånaden juli generellt hör till ett av årets lägsta, säger Faraz Azima.

För mer information, kontakta:
Faraz Azima, vd för elskling.se, 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se
Om elskling.se - Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal
elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 150 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. elskling.se fick under 2010 Deloittes årliga utmärkelse, Sveriges snabbast växande teknikföretag, i kategorin Rising Stars. www.elskling.se

Elskling AB, Sandelsgatan 16, 115 34 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se