14 procent fler elbyten under 2017

2017-06-30 08:48Ny statistik från Statistiska Centralbyrån visar att 150 000 hushåll bytt elhandelsbolag under årets första fyra månader. Det är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period i fjol (133 000). I april var andelen hushåll med anvisningspris 12,3 procent. Det är den lägsta noteringen någonsin. Hälften av alla hushåll har rörligt elpris vilket gör det till den vanligaste avtalsformen.Under 2016 blev elkostnaden för ett villahushåll med anvisningspris 5 075* kronor dyrare än för ett hushåll med rörligt elpris. En sammanställning gjord av elskling.se visar att medelvärdet för alla anvisningspriser under 2016 var 68,8 öre/kWh (exklusive energiskatt och moms). Under samma period kostade rörligt elpris i medel 48,5 öre/kWh. Det finns stora pengar att spara på rätt elval. Genom att välja ett förnybart alternativ minskas även miljöpåverkan.

- Oavsett om hushållet har ett fast eller rörligt elpris finns det pengar att spara genom att jämföra utbudet på elmarknaden och därigenom säkerställa att man har det bästa möjliga elavtalet, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Anvisningspris är det absolut sämsta elavtal ett hushåll kan ha. Det är betydligt dyrare än både fast och rörligt elpris. Anvisningspriset kan liknas med ett rörligt elavtal som har ett skyhögt påslag om cirka 15-20 öre/kWh.

- Vi på elskling.se gläds åt statistiken som visar att allt fler ser över sitt elavtal och att antalet hushåll med anvisningspris är det lägsta någonsin. Vår vision är att ingen ska behöva betala dyrt för elen. Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda konsumenterna om fördelarna med ett bra elavtal. Vårt arbete är i linje med rekommendationen från Energimarknadsinspektion, säger Faraz Azima.

*Villahushåll med årsförbrukningen 20 000 kWh, Priserna avser medelpriser för hela riket under 2016.
elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 500 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling AB blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se