elskling.se har som målsättning att kontinuerligt följa och rapportera utvecklingen på den nordiska elmarknaden. Med hjälp av egenutvecklade statistikverktyg kan vi även insamla och dela med oss av unik information kring kundbeteendet på slutkundsmarknaden.

Vår ambition är att alltid vara öppna, tillgängliga och serviceinriktade gentemot massmedier och övriga som intresserar sig för elskling.se och våra tjänster. Tveka inte att kontakta oss ifall vi kan bistå med någon hjälp.

Nyhetsbrev Registrera din e-postadress för att få elsklings nyhetsbrev:

Elpriserna stiger - osäkert inför vintern

2017-09-04 10:51
Högre elpriser riskerar att slå hårt mot svenska hushåll. Efter en period med låg nederbörd och prognoser om fortsatt torrt väder spås sämre tider för vattenkraften som är vår billigaste energikälla. Samtidigt är kärnkrafttillgängligheten sämre än tidigare och priset på kol har nästan fördubblats under de senaste 18 månaderna. Vi ser därför en stigande pristrend på de så kallade elterminerna och det är hög tid att se över sitt elavtal, säger Faraz Azima, vd för elbytarsajten elskling.se.Medelpriset i augusti blev 32 öre/kWh. Det är cirka 11 procent högre än motsvarande månad i fjol då priset låg på 29 öre/kWh. Elen blev som allra dyrast onsdagen den 23 augusti då medelspotpriset låg på 57 öre/kWh. Det visar hur snabbt elpriserna kan stiga vid lågt utbud.

Vid torrt väder och låga markvattennivåer blir tillrinningen till vattenmagasinen låg, vilket ger ett underskott i vattenbalansen, även kallat den hydrologiska balansen. Utifrån dagens prognoser kommer de viktiga resurserna från vattenkraften att bli svagare inför denna vinter då elförsörjningen vanligtvis blir mer ansträngd.

Samtidigt som risken för vattenbrist ökat är ett flertal kärnkraftreaktorer just nu ur drift. Det resulterar i stigande spotpriser. Varje år ser man över kärnkraftverken under en så kallad revisionsperiod. Perioderna är olika långa beroende på vilka åtgärder som planerats. Kärnkraften står för 40 procent av elproduktionen i Sverige och nu oroas marknaden av den låga kärnkrafttillgängligheten som bidragit till att spotpriset stigit. Trots att vi inte ens närmat oss vinterkylan.

En ytterligare anledning till att spotpriserna stigit i augusti är att överföringskapaciteten mellan Sverige och Norge har varit begränsad. Det gör att överflödig vattenkraft blir instängd i Norge trots att vi i Sverige är i behov av den billigare elen. Vid elunderskott importerar Sverige el producerat av bland annat kolkraft från Tyskland och andra länder på kontinenten. Då påverkas vi av de höga priserna för kol och utsläppsrätter för koldioxid.

- Vi ser en stark trend i stigande råvarupriser vilket ökar uppsidan för elpriset vid ett torrår. Hushåll med en begränsad ekonomi och hög förbrukning kan göra rätt i att teckna fastpris för att sova gott om natten. De som klarar av en varierande elkostnad kan teckna rörligt, men säkerställa att minimera påslag och fasta avgifter, säger Faraz Azima, vd för elbytarsajten elskling.se.

Diagrammet avser terminskontrakt för kvartal 1 2018 och är tagen från Montel 2017-08-30 kl.16.15.
Elskling AB, Gamla Brogatan 19, 111 20 Stockholm, Tel 08-650 81 15, Fax 08-650 54 22, info@elskling.se